0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt borrhål flödar över så borraren använde en utgång på locket och en PEM slang därifrån nergävd i backen(dock ej speciellt djupt) till ett dike där det har utloppet,och nu när vi snart har vinter så börjar jag fundera om det kan frysa,men rinnande vatten brukar ju inte frysa eller?Nu råkar jag ju bo nästan vid Rickard så det kan ju bli ner mot -30 ºC så vad händer då? En fråga till,när pumpen går "brummar" det som till i kollektorslagen som om nånting åker med runt för det hörs ej hela tiden,kan det vara luft men då skulle det väl låta som droppar inuti slangarna?! Kände att det var svårt beskriva det här ljudet, kom på att det som tjuter eller låter som fågelkvitter samtidigt som "brummljudet". Hoppas någon fattar ungefär vad jag menar ellerär det så här
Så länge det rinner med någorlunda flöde, är risken minimal att vattnet fryser i slangen.Det som kan bli problem, är att det fryser i diket beroende på kyla och snötillgång. Nu är det inte säkert att det rinner hela vintern, då grundvattennivån kan sjunka upp till 2 meter. Du kan mäta grundvattennivån nu, om du skarvar på en slang och håller den upprätt. Ligger vattennivån över 2 meter från foderrörets topp, så borde du ha en artesisk borra året runt. Det bidrar till att din pump ger ca: 0,5-1 kW mer uteffekt per timme, under kallaste perioden.De få månader som min borra flödar över, är det med ca: 1 liter i minuten.