0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejDet var en snabb "avspisning" på en stor fråga. Jag vet inte om det beror på att idén var dålig eller att produkten inte finns.Visst Foma pumpar finns ju förifyllda och Rusta har något annat med samma lösning. Men de är inte förifyllda så som jag menar. De har fortfarande två köldmediumdelar som skall kopplas ihop. Och vad jag läst i forumet är ingen speciellt imponerad av den lösningen, i stället verkar den rådande uppfattningen vara att det verkar skört och lite risky att satsa på.Det jag menar är förifyllt som ett kylskåp, alltså alla delar sitter ihop i en enhet, kopplade på fabrik.Om man läser trådarna på installationsforumet känns det verkligen som en produkt som behövs. Särskilt läsvärd är den långa tråden "Förbjudet för privatpersoner att installera luft-luft pump efter 1:a juli 2007"Luftkanaler är ju lätta att dra och jag vet inte exakt vad som menas med "gigantiska kanaler" men krävs det så gigantiska kanaler att det bli omöjligt kan det väl vara vettigt att bygga ihop allt i en enhet och ha den utomhus och bara ha två luftkanaler till den, "kall luft inneifrån" och "uppvärmd luft in". Man förlorar ju lite av fördelarna med att ha hela enheten i källaren men man slipper ju fortfarande dra rör för kylmedium och man riskerar ingen felaktig installation. Så här byggs ju kylar, frysar och luftkonditioneringar så jag förstår inte alls varför det inte skulle fungera med en värmepump.Tim