Hej!
Jag är på gång att välja luftvärmepump. Lite fakta...
* bor på Öland
* 1-plans fritidshus på 60 kvm men som ska byggas till rejält inom något år.
* huset står på plintgrund ca 60 cm över mark o det går att krypa fritt under huset... så även vinterstormar o snö
* stora glasytor på havssidan
* 95 mm mineralull i väggarna, 145 mm i golvet o 195 mm i taket
Hur jag värmer upp huset nu kan vi helt o hållet bortse ifrån då frågeställningen egentligen bara är... vilken värmepump skall jag välja? För den som ändå är nyfiken kan jag ju ändå berätta att under de två vintrar som jag bott här så har jag eldat i vår öppna spis... en Contura. Veden har jag själv fällt o sågat så det har jag liksom haft for free. För övrigt har vi gamla direktverkande el-element från mitten av 70-talet som dock aldrig används numera utan stod endast på 10 grader under alla vintrar då vi enbart använt huset som sommarstuga. Men nu är vi året-runt boende i fritidshus.
Vanligtvis är vintrarna väldigt milda här på Öland o det är väldigt sällan som temperaturen går under 15 grader minus... dock hände det så sent som förra vintern (06). Samtidigt som vi bara bor dryga 50-talet meter från Kalmarsund så innebär det att när det blåser västliga o nordliga vindar o det ligger på i vindbyarna så känns det som om det blåste rakt igenom väggarna.
Nåväl. jag har kollat på 3 olika luftvärmepumpar som finns hos Jula.
Honeywell Hw-Quick 12N - 7.695kr
Foma 4300 - 8.995kr
Foma 5600 - 13.995kr
OBS att detta är från deras gamla katalog våren -07!
Vad som talar FÖR Honeywell är att den är billig o oljudet inomhus ligger på 46db. Negativt är att inomhusdelen väger 20kg. Okänd kompressorgaranti.
Vad som talar FÖR Foma 4300 är att inomhusdelen blott väger 8kg o kompressorn har 5 års garanti o att den är billig. Negativt är att oljudet inomhus ligger på hela 53db.
Vad som talar FÖR Foma 5600 är att inomhusdelen blott väger 8kg o kompressorn har 5 års garanti o att den är ovanligt tyst... blott 39db. Negativt är att den är avsevärt mycket dyrare än de två andra.
Jag söker en luftvärmepump med så hög verkningsgrad som möjligt o som funkar även nedåt 20 minus grader. Dessutom är det en stor fördel om inte inomhusdelen bullrar för mycket... viket skulle tala för Foma 5600 vars inomhusdel endast avger 39db... om nu de har mätt likadant som Honeywell.
Jag är självklart även öppen för andra förslag... det lär finnas en större uppsjö av luftvärmepumpar. Electrolux gör reklam för sin ESD09HRA för 19.900kr inkl installation!?
Alla förslag o åsikter välkomnas varmt! Ha en bra dag:-)
Mvh,
Håkan