0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man borde se ett hus åskskydd som två olika delar.Första delen är skydd mot direkt nedslag. Då skyddas huset mot att åsknedslag tar kortaste vägen ner genom taket till marken, ofta genom husets elsystem, vattenrör, skorsten och/eller brandstege.Detta görs genom att bygga en faradays bur runt huskroppen som sen leds ner i marken. Det kan handla om att koppla åskledare i ett plåttaks varje hörn och dra ner 25mm2 kabel ner i marken. Nere i marken går en slinga runt husgrunden, sk ringledare. Till denna slinga kopplas också huvudcentralens jordskena. Detta ska klara en direkt träff.Andra skyddet är skydd mot överspänning i el- och telenät. Dessa har ingen eller begränsad verkan ifall huvudcentralen inte är förbunden till jord på ett bra sätt, dvs ringledare i mark.
Första sommaren i huset (för några år sedan) blev vi av med adsl-modem och dator mm vid första rejäla åskan. Vi märkte inte när det hände men det kom väl några rejäla spikar på nätet då vi har mkt luftledningar runt omkring. Därefter bytte jag elcentral och passade på att installera rejäla skydd på inkommande ledningar. Dessutom "PUS-ade" jag hela huset (nästan) så all el-jord, vatten- och värmerör, telefon och tv-antenn har gemensam jord-potential. På inkommande tele sitter ett överspänningsskydd likväl som på tv-antenn. Dessutom har jag överspänningsskydd i alla uttag i huset där känslig utrustning såsom datorer, telefoner osv sitter. Sedan jag gjorde detta har vi klarat oss från åsksskador. Om det sen beror på tur eller om grejerna faktiskt gör nytta är väl nästa omöjligt att svara på. Att bygga åskledare känns som overkill eftersom direktträffar på hus enligt mig är mycket ovanliga.Glömde ju tala om vad mitt skydd kostade. Ca 4000:- totalt men då installerade jag själv. Svårt som sagt att verkligen veta att det gör nytta. Känns bra att ha det iaf.