Vad händer med garantin om FGN drar bort sitt kontor från Sverige ?
Risken är väl förmodligen minimal då FGN verkar satsa och har bra snurr på försäljningen men större mirakel har nog skett.
Har du räknat på hur mycket man sparar med att köra +10 istället för +16 som för dom flesta andra maskiner?
Jag bara undrar eftersom du verkar framhålla +10 funktionen.
Jag har en kund som har prövat +10 i ca 3 månader och sen körde han +16 ca 3månader och enligt honom vart det ingen besparing att tala om. I hans fall så var han borta på vardagar och i stugan på helgerna. Han hadde ingen veckotimer på sin maskin så halva fredagkvällen gick åt till att få upp värmen till dräglig nivå, han kör numera +16 då han tror sin stuga mår bättre av den temperaturen men det finns säkert flera teorier om det också.
mvh
TS
Angående +10ºC funktionen tror jag att besparingen är mer eller mindre obefintlig då även dessa VP blir dyrare i inköp.
Värmepumpar av kända märken har så bra verkningsgrad att någon större besparing ska man inte vänta sig.
Men det finns en efterfrågan på denna typ av VP.
Det jag tyckte var lite vetigt med denna är tillbehöret veckotimer, så man slipper komma till en kall stuga.
//Rickard
[/quote]
Inte att förglömma!
Hur mår inventarierna i huset.
Min syster monterade en pump med 16grader som lägst i sin sommarstuga.
Tidigare körde dom 7-8grader på radiatorerna och jag har! lyckosamt nog vad jag trodde var mögelalergi (ögonen svullnar igen vid besök i ouppvärmda stugor) Detta visade sig vara kvalsterallergi och dessa kvalster stortrivs i lite fuktigt klimat (rätt så bra i detta jobb!) man är sin egen mögelhund.
Numera kan jag besöka stugan utan att behöva stå på utsidan.
Elförbrukningen på dessa 65kvm "upplevdes" som en halvering vid uppgång till +16grader, och uppvärmningen med kaminen tar en timma nu vintertid jämfört med en hel natt tidigare.
Lukten är nu även behaglig.
Om jag frågar henne om vilken temperatur man bör hålla så säger hon minst 16grader.
Huset är ett finskt timmerhus och ligger på en ö i bohuslän.
Förra vintern ökade dom ytterligare till +18grader.
Min teori om detta är att kvalster snabbt intar plats i stoppade möbler, sängkläder mm och att dessa tillsammans med fukt ger lite mögel (sommarstugelukt) avfallsprodukterna av kvalster ger allergi samt föder mögelsvampar.
Alltså ingen risk för mögel i timmerväggarna vilket min syster inte heller hade.
Luftfuktigheten är vid innetemperaturer på 10grader och lägre hög och ökar du till 20 grader så halveras den och sänker du till 0 så fördubblas den men ju lägre temperatur ju mindre chans att något gror i lakanen.
10 grader är vad jag uppskattar en lagom varm luft till mögelproblem och en hög luftfuktighet, det är bara att välja stäng av helt eller öka rumstemperaturen.