Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundläggande kylteknik!  (läst 26337 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Grundläggande kylteknik!
« skrivet: 21 augusti 2007, 21:53:08 »
Förångningstryck

Är det tryck som kylprocessen arbetar för att föra bort en viss mängd värme från kylobjektet.
För varje °C som förångningstemperaturen sjunker minskar kyleffekten med 5 % och behovet
av kompressoreffekt minskar med 1%. Lägre förångningstempratur kan ge högre kyleffekt,
under förutsättning att du utnyttjar hela förångaren. Dvs rätt flöde genom stryporganet.
För att bibehålla kondenseringstrycket med lägre förångningstryck krävs högre kompressoreffekt.


Kondenseringstryck

Är det tryck som köldmedievätskan kondenserar. Den omvandlas från gasform till vätska vid
ett givet tryck och temperaturförhållande. Detta tryck och temperaturförhållande kallas
mättningstemperatur. För varje °C som kondenseringstemperaturen ökar sjunker kyleffekten
med 1% och behovet av kompressoreffekt minskar med 1%. Lägre kondenseringstryck än 20°C
rekommenderas ej. Högre kondenseringstryck medför högre kompressoreffekt, eftersom det är
tryckhöjningen som avgör kompressoreffekten.


Kylprocess


Köldmedium

Köldmedium är det medium som transporterar värmen i ett kylsystem
genom en expansionsprocess.

Underkylning

Underkylning är den temperatur differensen mellan kondenseringstemperaturen
och vätskans temperatur före strypdonet. För varje grad underkylning ökar
köldmediets kyleffekt med ca: 1-2%


...to be continued... ^-^ Thumbsup

BjörnK

Edit: 2007.10.15 - Kompletterande uppgifter ang. förångnings- och kondenseringstryck från ACE
« Senast ändrad: 15 oktober 2007, 22:00:48 av BjörnK »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #1 skrivet: 19 november 2007, 21:45:05 »
Lite mer..........
i en kylkrets så avges och tillsätts energi !

huvudsakligen enligt följande !
i kondensorn avges enbart värme-energi !

i förångaren tas enbart värme-energi upp !

men jag har förstått att det är knepigt med kompressorns del i det hela !!

med kompressorn tillsätts energi, som ger både tryckuppbyggnad/flöde samt värme !
med en specifik mängd energi tillsatt med kompressorn, är summan av dessa tre alltid densamma !

kompressorn "tvångsmatas" med hjälp av övertrycket  på sugsidan, det så kallade förångningstrycket !
om vi förutsätter att vi jobbar mot en tank med fast temperatur på varma sidan, så har vi ett bestämt tryck vi måste uppnå för att kondensera vid denna temperatur. (kondenseringstryck)

om/när förångningstrycket sjunker pg,a låg utetemperatur/brine-temp , så blir kompressorns tryckhöjande arbete större, på bekostnad av flödet, det försämrade flödet ger långsammare / ineffektivare borttransport av kompressorvärmen, vilket gör att hetgastempen stiger (utgående komprimerad gas)!
det försämrade flödet ger även försämrad/långsammare energiförflyttning = effekten sjunker.

det samma händer vid brist, förångningstrycket sjunker,flödet sjunker,tryck-höjningen stiger och tempen på utgående gaser stiger !

gick det att förstå ??


att tänka på :
ute-temperaturen eller brine-temperaturen är lite knepigt att påverka, men om vi kan sänka tank-temperaturen vi jobbar mot, så sjunker trycket vi måste uppnå (kondenseringstrycket) i motsvarande grad....kompressorns tryckhöjande arbete sjunker även detta i motsvarande grad...........liksom ägarens/brukarens energikostnader (så länge du klarar dig med uppnådd tanktemp)


nu tänkte jag att vi skulle titta lite på olika köldmediers temp/tryck-egenskaper !!

man vill inte gå för lågt i förångningstryck, av ovanstående skäl !! så om vi sätter 1,5 bar som min-tryck vi accepterar samt antar att vi kräver ca 10 ºC i övertemperatur utomhus, för att säkerställa förångning, så hamnar vi på följande mintemperaturer utomhus, som vi kan köra mot !

R410A...........ca -22 ºC ute
R404A...........ca -15 ºC ute
R22..............ca -10 ºC ute
R407C...........ca -6  ºC ute
R134a...........ca +5  ºC ute

ingen drift under dessa temperatur är snäll mot kompressorn , även om dom tål det under begränsade tidsperioder !


om vi sen tittar på varma (kondensering) sidan så följs köldmediernas tempkurvor åt ganska bra, dvs den som är kallast på förångarsidan är även svalast på kondensor(varma) sidan, vid samma tryckhöjning !
(undantag är R407C pga gliden,den tappar hela försprånget + nån  ºC mot R22)


mvh.ACE

 
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #2 skrivet: 28 november 2007, 11:04:29 »
Bra sammanställning Ace:

ute-temperaturen eller brine-temperaturen är lite knepigt att påverka, men om vi kan sänka tank-temperaturen vi jobbar mot, så sjunker trycket vi måste uppnå (kondenseringstrycket) i motsvarande grad....kompressorns tryckhöjande arbete sjunker även detta i motsvarande grad...........liksom ägarens/brukarens energikostnader (så länge du klarar dig med uppnådd tanktemp)


nu tänkte jag att vi skulle titta lite på olika köldmediers temp/tryck-egenskaper !!

man vill inte gå för lågt i förångningstryck, av ovanstående skäl !! så om vi sätter 1,5 bar som min-tryck vi accepterar samt antar att vi kräver ca 10  i övertemperatur utomhus, för att säkerställa förångning, så hamnar vi på följande mintemperaturer utomhus, som vi kan köra mot !

R410A...........ca -22  ute
R404A...........ca -15  ute
R22..............ca -10  ute
R407C...........ca -6   ute
R134a...........ca +5   ute


Ovanstående tabell förklarar en hel del beträffande kölmedium val i L/L och L/V pumpar.
En förklaring är att vid för låga förångningstemperaturer vill man inte riskera att få vakum i förångaren, vid en eventuell läcka riskerar man då att få in luft i köldmedie kretsen.

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #3 skrivet: 28 november 2007, 13:54:24 »
nu tänkte jag att vi skulle titta lite på olika köldmediers temp/tryck-egenskaper !!
R410A...........ca -22  ute
R404A...........ca -15  ute
R22..............ca -10  ute
R407C...........ca -6   ute
R134a...........ca +5   ute
Du som byggt egen ispinne, råkar du ha koll på värdena för R290, R600 och R600a?
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #4 skrivet: 28 november 2007, 15:13:44 »
Hej
Propan är ett bra köldmedie.
Har lägre kondenseringdstryck än de flesta köldmedierna.
Rel högt tryck på förångningssidan.
Man skall använda Mineralolja. Vilket förenklar.
Enda nackdelen som jag ser det är att det är brännbart/eldfarligt, kan explodera om man har ett slutet rum och "rätt "gasblandning.
Skall leta upp data och återkomma.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #5 skrivet: 28 november 2007, 15:32:15 »
Sebbe
Här hittar du lite info. Är det vad du söker? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4361.0


Mvh AndersA
« Senast ändrad: 28 november 2007, 18:27:35 av Rickard »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Egenskaper_Kldmedia.pdf in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #6 skrivet: 29 november 2007, 08:31:15 »
Mer info

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #7 skrivet: 16 december 2007, 21:17:15 »
Detta var nyttig information, men som alltid skapar mer kunskap nya frågor.
De köldmedier, som används i de L/V pumpar jag har tittat på, är R404A och R407C. Ser man till temp/tryck-egenskaperna så frågar man sig varför R407C används av en del leverantörer när det finns bättre alternativ eller finns det andra egenskaper hos R407C som gör att det är att föredra??. Är det en utveckling på marknaden att allt fler tillverkare går över till R404A??
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #8 skrivet: 16 december 2007, 21:57:05 »
Ja..köldmedieval i en värmepump för nordiskt klimat är en kompromiss !
det kölmedie som har lägst temperatur på förångningssidan, har det även på kondensorsidan(varma sidan) . och vise versa !
så man får välja, hetare vatten eller möjlig drift mot kallare utomhus !!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #9 skrivet: 17 december 2007, 11:02:06 »
Jag drar följande slutsatser av det som beskrivits:

1.  Oberoende av köldmedie lovar flera tillverkare att L/V pumparna kan köras ner till -20 grader. Ingen borde köras vid så låg temp men de som använder R404A är bättre lämpade för detta än de som använder R407C.
2.  Om man har 1-rörssystem är R407c att föredra eftersom detta ger högre temp ut i systemet

Är dessa slutsatser riktiga??
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #10 skrivet: 17 december 2007, 11:36:27 »
Nja..ett kallt köldmedium (R410A eller R404A) ihop med ett lågtempererat distrubitionssystem är alltid det bästa ! ( typ golvvärme,fläktkonvektorer eller lågtempradiatorer ) ! och dessa är inga problem att köra till -20 ºC ute !

men har man inte ett distrubitionssystem som klarar behovet med låga temperaturer, så får man snegla på pumpar som ger högre temperaturer( annat köldmedie )

man har ju ingen nytta av att pumpen går till -20 ºC ute om det är 10-15 ºC inne !!

så dina slutsatser är/kan vara riktiga, (vissa 1-rörssystem fungerar dåligt ihop med alla VP, oavsett soppa)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad RL28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2008, 13:26:03 »
Hej,

har läst nu en del på forumet men hittar inte svar på det de flest diskuterar men inte orsaken till. Varför slutar värmepumparna att fungera vid kalla temperaturer, i synnerlighet luft-luft som tycks vara extra känsligt för detta?

Det går bra om någon kan hänvisa mig till en tråd där detta har tagits upp, men jag hittar ingen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2008, 13:32:49 »
Luft/luft ät generellt sett bättre anåpassade för drift vid låga utetemperaturer än luft/vatten-värmepumpar.

Anledningen till att de slutar ge värme är att köldmediat inte förångas när det blir för kallt ute, utan förångning ingen (eller liten) uteffekt.
Luft/vattenvärmepumparna har samma problem, men de kräver dessutom som regel en högre temp på varma sidan vilket ytterligare försämrar funktionen.

Viktigt att tänka på är dock att det är yterst få dagar som verkningsgraden/uteffekten blir så låg att det inte lönar sig att köra värmepumpen.
Däremot kan värmetillskott från annan värmekälla behövas för att hålla huset varmt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad RL28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2008, 15:36:02 »
Kan man inte använda sig av ett medium som förångar sig vid kalla temperaturer i såna fall om det hela är så enkelt, exempelvis kväve?
Detta kan dock bli lite värre vid varmare temperaturen men versioner av att få det att fungera borde inte vara en omöjlighet?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Grundläggande kylteknik!
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2008, 15:52:56 »
Kan man inte använda sig av ett medium som förångar sig vid kalla temperaturer i såna fall om det hela är så enkelt, exempelvis kväve?
Detta kan dock bli lite värre vid varmare temperaturen men versioner av att få det att fungera borde inte vara en omöjlighet?

Hej

Problemet är att kylmediet både ska klara av att ta upp värme vid låg temperatur och åstadkomma tillräckligt hög temperatur på "varma" sidan. Kylmedierna har begränsade arbetsområden....

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!