0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Luftvärmepump sparar pengar efter tre år, när den sparat in sitt inskaffningspris.Fungerande termostater och termostatventiler samt fungerande shunt-automatik sparar pengar redan första vintern.Skaffa det nu på en gång. Thumbsup
Hej igen!Bra att Björn tog upp det här med takhöjden ovanför entrédörren. Om du har 35 cm mellan dörr och tak så är det inget problem! Det viktiga är att du får MINST 5-6 cm mellanrum till taket! Ju större mellanrum desto bättre är det. Det finns även modeller vars innerdelar inte är högre än 25 cm (vi har en sån), och då kan man montera även om det bara är 30 cm avstånd. I nödfall får man göra som du är inne på, -kapa av dörrfodret och sänka innerdelen en tillräcklig bit..Däremot gillar jag inte idén att förskjuta innerdelen till mittemot trappen. Det finns risk för att få en sämre värmespridning på nedre planet genom att luftströmmen först måste passera trappsteg, som i sig kan reducera, eller skapa luftvirvlar som försämrar utblåset. Men det finns dom som har innerdelen monterad så, och som tycker att det fungerar bra, likväl som det motsatta, - dom som är missbelåtna med den placeringen..Om jag var du, så skulle jag definitivt välja montering ovanför entrédörren! Jag skulle föredra att den mesta varmluften koncentreras till nedre planet, där man mest vistas. Eventuellt att man "vinklar" en del av luftströmmen mot övre planet..HälsningarMicra
Mäter man från tak till dörröppning så är det 35 cm (34,5 möjligen). Men då sitter det en 5cm bred trälist uppe under taket som sticker ut 3-4 cm, och längst ner mot dörröppningen är det en träkant (dörrfoder?) som är ungefär en cm bred och sticker ut ca 0,5cm. Blir det knepigt då? Det är ju säkert möjligt att såga bort endel av taklisten, och pumpen kan ju få sticka ut några cm över dörröppningen om det är möjligt med tanke på monteringen?I trapphuset skulle det möjligen gå att ha den, och då i samma höjd som ovanför ytterdörren men närmare in mot väggen till vänster. I samma riktning alltså men lite föskjutet bara. I vardagsrummet mitt emot halldörren går det inte för där är det också en dörr... Där i hallen är egentligen enda stället som i mina ögon känns bra, annars hamnar den åt fel håll bort från kök och vardagsrum eller längst inne i hörnet i vardagsrummet, eller möjligen under trappan i hallen en dryg meter från golvet i riktning mot köket. I övrigt så är det en massa dörrar och fönster överallt. Men tror du att det blir sämre cirkulation där i hallen så får vi såklart försöka hitta en bättre plats, om det finns någon.Mer tips någon?