0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har ett plastkärl idag på min brine, se bilden. Behöver jag installera ytterligare ett expansionskärl? Varför? Kan man inte sätta en enkel automatavluftare på vinden intill konvektorn, dvs vid högsta punkten?
Manometern som folk verkar installera på brinekretsen, borde jag inte redan haft en sådan? Vad ska man hållla för tryck?
En elfråga: Cirkpumpen vill jag starta iom att man startar konvektorn. De konvektorer jag titta på nu, Argo och Veneto tycks ha en utgång som kan dra pumpen eller ett relä. Jag antar då att man ska försöka få med nån EKLK eller liknanden nere från cirkpumpen upp till konvektorn i samma "kanalisation" som PEX:en ? Hur har ni gjort?
Eftersom nu fler och fler påpekar det felaktiga att använda PEX så lutar det nu mer och mer åt koppar fast kanske då i PlusPrisolutförande då det blir avsevärt billigare än ren koppar och därefter armaflex. För att hålla nere kostnaden funderar jag nu på att dra rören kortaste vägen och då är det utomhus som gäller. Hur löser man eventuell frysrisk då det blir minus 20° ute. Vad har brinen för frystemp?? Känns jobbigt att behöva köra cirkulation genom konvektorn vintertid. Går väl iofs att lösa med en bypass vid konvektorn...
Koncentrationen av köldbäraretanol är ett litet bekymmer. Man försöker för det mesta använda koncentrationer på denna som gör att man hamnar inom klass 2b, dvs flampunkt över 30 ºC, för att undvika klassning av omgivande utrymmen. För att lyckas med detta får man ha knappt 29 viktsprocent eller 35 volymprocent etanol i lösningen. Eftersom temperaturen i omgivande utrymme inte får bli högre än 5 grader under flampunkten (ATEX-direktivet 1999/92/EG) så väljer man ofta en lägre etanolkoncentration för att vara på säkra sidan. Vanligen brukar det rör sig om 24 viktsprocent (29 volymprocent) som har en flampunkt på 33-34 ºC.