0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHåller på att byta panel på huset & undrar då vilken färg man ska välja? Panelen är vanlig stående med lockläkt & ska bli röd - ej slamfärg. Kan man lita på färghandlare & Folksam?Vad ska man välja? /Sune73
I det här fallet har jag betydligt större förtroende för Folksam än för en färghandlare.Jag har själv åkt dit på en Falu rödfärg som det sedan visat sig att Folksam dömt ut.Om färghandlarna över huvet taget kan något om färg och dess egenskaper så är det bara vad deras märkesleverantörer tutat i dem.Jag tror att det skulle vara bra att försöka prata med en erfaren målare om du vill ha råd när det gäller färg.MVH // Rolle
Tack för era svar, detta gör det kanske inte lättare. Med att lita på Folksam kan ske inte är en så dum ide i alla fall. Om jag säger plast vs oljefärg så kanske det blir fart på tråden?/Sune73
Satte stående träpanel på huset för 11 år sedan. Använde Alcro alkydgrund och akrylat täckfärg. Målade om förra året innan några skador hunnit komma. Har en fasad direkt mot söder där det steker rejält. Använde samma färg, men den hade bytt namn till "Bestå". Inte minsta prick av påväxt i något väderstreck. Altanen däremot målade jag med alkydoljefärg och den möglar på hösten/våren så man kan se hur det breder ut sig från dag till dag. Den måste tvättas varje sommar. Knutbräder och andra detaljer målades med vanlig vit alkydfärg och där hade det blivit påväxt så där tog jag nu vit "Bestå" akrylat i stället och efter första vintern syns ingen påväxt alls.
Ett bra sätt att undvika/minska risken för mögel, är att först tvätta med amoniak, då är man säker på att inget "levande" finns kvar. Jag har då inget mögel, så det kanske stämmer bra. 100 års samlad erfarenhet, bör ju ge en viss insikt i det dom håller på med mvh humlan.