Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Electric eller Heavy?  (läst 2050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mitsubishi Electric eller Heavy?
« skrivet: 12 augusti 2007, 09:22:55 »
Hej
Jag har lite funderingar på att köpa två st ME (i-see 5 och 6) eller MHI (20 och 25). Då kan man undra varför 2st. Jo, en i bottenvåningen 6:an och en i källaren 5:an. Den på bottenvåningen 65m2 kommer även att värma övervåningen 65m2. Källaren är på 45m2 + att jag kommer att dra kanaler så att värme dras även till ett mycket välisolerat garage på 25m2.

Har även funderingar på den nya Daiseikain Nordic. Vad anser ni jag bör göra?

Jag har valt dessa tre märken pga att dom finns här uppe i Kalix och Haparanda.

Hoppas på bra svar och tack till ett mycket bra forum.
Villa -36, 1½ plan 70+70m², källare 45m², garage 25m². Pelletskamin, 1st Mitsubishi Electric FD25.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Mitsubishi Electric eller Heavy?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2007, 10:07:28 »
Electric enligt mig.......jag tycker inte Hyper inverter leverar det den säger efter att testat den sen i november........

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Electric eller Heavy?
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2007, 10:09:22 »
ME's maskiner är dom enda som görs från fabrik med tanke på kall väderlek.
Fast MHI och Daisekai är oxo mycket bra maskiner. Du lär vara nöjd så länge
installatören gör jobbet rätt och att ni hittar optimal placering.


BjörnK

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Electric eller Heavy?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2007, 11:04:55 »
Heavys maskin om det räcker till med en SRK25ZFX-S eller med ändelsen SA effektmässigt.
SA har 18 st hål i tråget och monterad värmekabel från fabrik. S har ett hål itråget vilket gör det lättare att samla upp vattnet i en hink eller liknande om man behöver det.
Du kommer få massor med olika bedömningar av maskinerna i fråga beroende på tycke och smak från dom olika försäljarna snippe.
Du som nästan bor vid "nordpolen" bör gå runt i byn och kolla vad dina grannar har för modeller och då fråga dom hur deras modell har fungerat en normal vinter. Då får du även en referens på vilken storlek/storlekar på maskiner du behöver för ditt hus.
mvh
TS


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Electric eller Heavy?
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2007, 17:15:11 »
Electric enligt mig.......jag tycker inte Hyper inverter leverar det den säger efter att testat den sen i november........

Lite nyfiken bara som vanligt.  ;) Har du en hyper inverter installerad hemma hos dej ? Vad är det som du inte är nöjd med ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Mitsubishi Electric eller Heavy?
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2007, 05:56:30 »
Electric enligt mig.......jag tycker inte Hyper inverter leverar det den säger efter att testat den sen i november........

Lite nyfiken bara som vanligt.  ;) Har du en hyper inverter installerad hemma hos dej ? Vad är det som du inte är nöjd med ?

MVH/Gano


Nej inte hos mig, på våran sommarstuga.....det jag inte är nöjd med är uteffekt, utblåstemp, ljudnivå på innerdel, när jag såg denna pump första gången förra året var mina förhoppningr mycket större.....
« Senast ändrad: 13 augusti 2007, 07:28:51 av Nisse-Gurra »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Electric eller Heavy?
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2007, 14:59:21 »
Electric enligt mig.......jag tycker inte Hyper inverter leverar det den säger efter att testat den sen i november........

Lite nyfiken bara som vanligt.  ;) Har du en hyper inverter installerad hemma hos dej ? Vad är det som du inte är nöjd med ?

MVH/Gano

Nej inte hos mig, på våran sommarstuga.....det jag inte är nöjd med är uteffekt, utblåstemp, ljudnivå på innerdel, när jag såg denna pump första gången förra året var mina förhoppningr mycket större.....

Hög COP = Stor innerdel = låg kondensortemp = låg utblåstemp. Eller ?

Sommarstugor kan ju vara ganska energikrävande ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Electric eller Heavy?
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2007, 16:15:44 »
Du måste ha fått ett måndags exemplar nisse gurra, jag har bara positiva reaktioner angående ljud från inne respektive udel.
Kylmontörerna och kunderna tycker att den levererar bra med värme, dock har jag ingen monterad i någon sommarstuga med halvdålig isolering så det kan jag inte uttala mig om. (om du nu har halvdålig isolering)
Den låter lite mer på lägsta fläktläget jämfört med FA25 men vintertid så är det sällan dom använder sig av den hastigheten.
Är det en S eller SA maskin du har i stugan?
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!