Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Oljan är snart slut!  (läst 4138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hjälp! Oljan är snart slut!
« skrivet: 10 augusti 2007, 21:26:55 »
Hej alla,

Jag bor i en och en halv plans villa på 113kvm som idagsläget är uppvärmt med en oljepanna, som nog måste räcknas som uttjänt, från 1961...

Vi har tittat på lite olika alternativ:
-  FrÃ¥nluftvärmepump 
Tanken är att tilläggsisolera hela övervåningen, genom att slå ut hela övervåningen och börja om från början, med andra ord blir instellation av ventrör inte allt för svårt...Tilläggsisoleringen är vi säkra på att vi ska göra, men är frånluftsvärmepump ett bra alternativ? Vad kostar instalation mm.

- Bergvärme
Är ej möjligt att borra!

- Luftvatten värmepump
Känns som det självklara alternativet. Men när vi tagit in offerter skiljer den mycket i pris, 95.000kr till 135.500kr. Vad är normalpris? Det är visserligen olika fabrikat men får man vad man bettalar för? Går utedelen att koppla till en gammal panna? tex en CTC 171 B, som är oanvänd? Blir det någon besparing?

Någon som har bra tips på hur man kommer billigt undan vad gäller instalationspris?

Är tacksam för svar!
//Kris

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2007, 22:57:46 »
Luft/Vatten från CTC, Nibe eller IVT. Värmepump + Elpanna + installation börjar vid ca 95.000 :-

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2007, 08:43:32 »
Hur stor trädgård?
Får det plats en jordvärmeslinga?
Du kanske behöver ca 400 meter slinga och det får plats på ca 600 m2.

En Comfortzone FLVP kostar ca 60 kkr + installation, totalt borde det inte kosta mer än 80-90 kkr om du gör ventilationsrördragningen själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2007, 09:53:42 »

För markväme har vi för liten tomt, ca.400 kvm, eller?

Då blir frånluften lite billigare att installera, men vad ger den för besparing? Får man igen pengarna.
-----
Jag behöver tips om en seriös installatör som håller bra kvalité och har justa priser i stockholmsområdet. För många av dem jag har haft hemma och tittat på jobbet framstår för mig som den nya tidens bilförsäljare. Har t.ex. fått offerter på CTC 105 + CTCEcoEl där det skiljer 30 000 kr i pris!



Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2007, 10:11:40 »
Du måste ju ha värme och det kostar, men med en VP blir kostnaden på sikt utan tvekan lägre än med nått annat uppvärmingssystem (om du inte har egen skog som måste röjas och du inte värderar ditt arbete i pengar osv). Det viktigaste och kanske svåraste är att hitta någon som är seriös och som man känner att man kan lita på. Jag skulle nog i ditt läge titta lite åt en Comfortzone om dragningen av ventrören går att genomföra utan att du måste riva hela huset.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2007, 10:58:34 »
Min inställning är att frånluftvärmepummpar inte är så lämpliga i äldre hus. Frånluftvärmepumpen utnyttjar värmen i frånluften men i äldre hus med dåligt isolerade väggar är värmeinnehållet i frånluften bara en liten del av värmebehovet. Frånluftvärmepumpar passar bäst i nya, välisolerade hus där ventilationsluften står för en stor del av värmeflödet. I och för sig skall huset tilläggsisoleras så det kanske blir ett mellanläge här men det går ändå inte att få ut mer värme än vad som kan erhållas genom nedkylning av frånluftflödet + den till kompressorn tillförda effekten.

Hur mycket värme (eller olja) drar huset? Det är en faktor av betydelse för vilket system man bör välja. 113 m2 i ett och halvt plan med tilläggsisolering lÃ¥ter som om det kan bli svÃ¥rt att fÃ¥ lönsamhet pÃ¥ ett dyrt uppvärmningssystem. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2007, 13:03:58 »
Vi har ingen egen siffra på förbrukningen då vi precis köpt huset... men de tidigare ägarna hade 2.5 kubik.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2007, 16:40:09 »
Om man kan styra över en del av den tidigare ventilationen (husets måste ju ha ventilerats även tidigare på nogåt sätt) och tilläggsisolera för att sänka energibehovet så tror jag ändå att ett så pass litet hus borde kunna klara sig skapligt med en ComfortZone.

En annan lösning kunde vara en billigare FLVP och en luft/luftvärmepump eller en braskamin som komplement.

Ytterligare ett alternativ kunde vara en luft/vattenvärmepump dockad till en begagnad elpanna i bra skick, låt luft/vattenvärmepumpen arbeta med enbart värmen i huset och förvärm tappvarmvattnet i den inbyggda beredaren, sätt sedan en elberedare på 100-200 liter efter elpannans beredare, det skulle kunna bli billigt (ca 60-70 000 kr totalt) och ge en rätt bra besparing, men bygger på att du kan utföra en hel del av installationen själv, i alla fall plocka ut det gamla och ställa in det nya så att installatören bara behöver kröka rören...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #8 skrivet: 11 augusti 2007, 17:16:38 »
Pellets brännare? Lite meck men 25 000 inkl installation.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #9 skrivet: 11 augusti 2007, 19:10:54 »
Pellets brännare? Lite meck men 25 000 inkl installation.

Om du tänker pellets kan jag rekommendera www.skekraft.se som både tillhandahåller pellets & brännare.
Fast själv har jag helt annat system och har en totalförbrukning idag på under 9000 kwh.
Se info under  Thumbsup
Kostnad under 50.000:-
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2007, 18:51:16 »
En Comfortzone CE50 ger 5 kW i maxeffekt vilket nog är tillräckligt för huset, fördelen är att den fixar ventilationen också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp! Oljan är snart slut!
« Svar #11 skrivet: 19 augusti 2007, 13:58:15 »
Jag dockade CTC 105 till min gamla panna för ca 35000 kr med eget arbete. Ångrar att jag inte tog 107.

Sätt in en 107 direkt mot din panna, borde kunna få det för 50-75 tusen. Sen bör du spara 10-15 tusen per år och den betalar sig på mellan 3 och 7 år...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!