Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Värme till garage 80kvm
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Värme till garage 80kvm (läst 3776 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hubert
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Hubert
Värme till garage 80kvm
«
skrivet:
05 augusti 2007, 18:16:56 »
Citera
hej
jag har ett garage på 80kvm som jag skulle vilja värma upp nu när vintern börjar närma sig.
är inne på att köpa en Luft/Luft Värmepump och pratade med massa olika folk och leverantörer på Noliamässan igår, men alla säger att deras pump är bäst.
så frågan är vad för märke och modell passar bäst i ett garage, har förstått att det är minst 16 ºC som gäller på dom flesta.
bor i Lycksele i västerbotten så det finns vissa dagar som är ganska kalla, hur många -grader pallar pumparna, en på Noliamässan påstod att vissa pumpar klarade ner till -37 ºC kan det vara sant ?
/mvh Hubert
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
SV: Värme till garage 80kvm
«
Svar #1 skrivet:
05 augusti 2007, 18:39:38 »
Citera
Hur varmt vill du ha i garaget och hur mycket isolering har du i väggar och tak ? Garage är ofta ganska svåra att värma, mycket värme smiter ut genom porten och i springor runtom denna. 8 kvm garage drar en hel del energi vill jag påstå.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Hubert
Nybörjare
Karma +0/-0
Hubert
«
Svar #2 skrivet:
05 augusti 2007, 18:46:54 »
Citera
runt 16 ºC funkar bra, det är isolerat men vet dock ej hur mycket.
förmodligen ganska bra, det är iaf byggt 1992.
/mvh Hubert
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #3 skrivet:
05 augusti 2007, 18:58:23 »
Citera
Och i Lycksele....där kan det blir kallt. Garage så långt norrut..... jag tror inte att du kan förlita dej helt på värmepumpen oavsett vilken storlek du väljer, men du kan göra en
rejäl
besparing.
Jag tycker du ska titta på storlek 13-15, alltså lite större maskiner. Fujitsu Nocria AWYZ 14 LB, Toshiba Ras13, Panasonic E15, Argo AWI155AHL (Sanyo 184 EH) är exempel på maskiner i den storleksklassen.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3104
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #4 skrivet:
05 augusti 2007, 20:38:46 »
Citera
hej
allt beror ju på vilken komfort du vill ha i garaget,är det ett krav att du altid ska ha 16 + så måste du ha en ganska stor pump minst en 6kw maskin ...gärna större
klarar du av att leva med att tempen droppar då det blir kallt ute så kan du säkert köra mindre maskin
allt beror på hur kåken är isolerad å hur högt du har upp i tak,kingen här på forumet kör en 5.5kw chunlan maskin i sin pappas garage å dom e svin nöjda pumpen får dock gå på max direkt det blir lite kallt
garaget är på ca 80m2 men har ca 3.50 i takhöjd
han påstår att det alldrig har vare kallare än +10 i garaget trots att ute tempen kryper ner mot 25 grader
så det funkar faktiskt bra trots allt
jag kör en likadan pump i mitt garage/tvättstuga den håller ca 120m2 varmt utan större problem
den fixar då lätt att hålla 18 grader inne trots att det är ca 20 ute
blir det kallare så tappar jag några grader inne men det e ca 2-4 grader det diffar som mäst
Loggat
sebbe
Expert på värmepump
Stad/land: Vasa/Finland
Antal inlägg: 393
Karma +0/-0
Kön:
sebbe
«
Svar #5 skrivet:
05 augusti 2007, 20:41:31 »
Citera
Nya toshiba har 8 ºC sparläge som kan ställas in med timern. Pumpen fungerar enligt spec ner till -25 ºC.
Ras13 är överdimensionerad för 80m2 garage om bara grundvärme behövs, ras10 borde räcka.
Loggat
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft.
Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh
Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh
Rollster
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
Fullständig Förbränning !
Rollster
«
Svar #6 skrivet:
05 augusti 2007, 21:10:13 »
Citera
Tja , en Toshiba är säkert bra , det är säkert oxå em mitsubishi electric fa35 , påstås av endel värma ner till -34 grader
Eller en fujitsu nocria 14 , dessa maskiner håller säkert värme i ditt garage , även en mindre pump sköter jobbet . Frågan är då den vilket temperatur område de måste kunna hålla , även i stark köld ! ?? Med andra ord , de flesta maskinerna på marknaden duger nog åt ett garage , för de flesta behov !!
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.
Hubert
Nybörjare
Karma +0/-0
Hubert
«
Svar #7 skrivet:
06 augusti 2007, 07:14:41 »
Citera
anledningen jag skrev 16 ºC var för att nästan alla påstår att det måste vara 16 ºC för att pumpen ska kunna avfrosta, jag skulle lätt klara mig med 10-14 ºC utan problem.
takhöjden är ca 240cm
klarar jag mig bara med en luft/luft pump eller måste jag ha tex ett element som kompliment ?
/mvh Hubert
Loggat
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #8 skrivet:
06 augusti 2007, 10:53:31 »
Citera
Finns många trådar om garagepumpar, bl.a i avd "fulpumpar".
Akilleshälen för L/L är att låga innetemperaturer gör att avfrostningen i utedelen blir sämre (ju lägre innetemp = ju sämre avfrostning i utedelen som nyttjar innetemp när avfrostningen går igång). Nu vet jag inte om detta problem är likvärdigt mellan on-off eller inverter, eller om någon av dessa 2 system nu ev skulle fixa detta bättre.
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Värme till garage 80kvm
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1071
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
T Ramsmark
Larsmaja
Rickard
Rick80
ch85st
25fOCUS
dadid
sigge01
tipo874
RobertG
Josth
AÖd
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info