Jag har just fått igång etapp 1 av frikylan, och den verkar funka fint, även om vädret väl inte inneburit något kraftfullare test
Jag har med hjälp av min svåger, som är rörkrökare, dragit ca 75 m 22 mm kopparrör från VP:n, under takfoten på ena huskroppen, under panelen upp till andra våningen i den andra kroppen, och in strax under taket till en Carrier 42NM33 fläktkonvektor som monterats hängande i taket (kan monteras både på vägg och i tak).
Jag har en gammal Grundfos 25-40 pump på läge 1 (~30W) som startar tillsammans med konvektorn, och med nuvarande väder ser man att delta T blir ca 6 grader när konvektorn går. Eftersom jag kör konvektorn i läge Auto så antar jag att fläkten bara går på lägsta hastigheten. Kommer nog att få höja hastigheten på pumpen vid varmare väder.
Tyvärr visade det sig att den stora fläktkonvektorn jag släpade hem från jobbet, där den nog stått i en datahall, hade frusit sönder. När vi släppte på trycket till den började det skvala på garagegolvet.
Skall försöka laga den, annar blir det tippen.
Jag har upptäckt att backventilen som installerades i samband med VP-installationen 2004 verkar vara ganska restriktiv. Även om inte pumpen till frikylan går blir det cirkulation i frikyleslingan när VP:n går. Backventilen är ungefär lika tjock som det 28 mm rör den sitter på, vilket borde innebära att den stryper en del.
Eftersom kondensavloppet från konvektorn på andra våningen inte är fryssäkert vill jag undvika cirkulation när inte cirkpumpen går. Jag funderar på att installera en lämpligare backventil, men vet inte vad man skall ha. Ezze verkar ha några som är lite fetare, vilket väl borde innebära mindre begränsning?
Jag har också funderat på om man skall installera en elektrotermisk ventil vid konvektorn för att undvika opåkallad cirkulation.
Om jag får igång konvektorn i garaget kommer jag att låta den överta avfuktningen från den gamla avfuktaren, och det innebär att jag även under vintern vill kunna köra frikylan. Jag har iofs kulventiler vid konvektorn så jag kan stänga till i vinter.