Hej.
Jag och min familj är på gång att bygga ett hus i Östergötland. Just nu funderar jag på en smart lösning av uppvärming av huset. Huset är synnerligen välisolerat (villa varm U-värde vägg: 0,136 U-värde tak: 0,101 U-värde fönster 1,0) och är 1 3/4 plan om 95kvm per våning. Alltså ca 228/218 kubikmeter beroende på snedtak. Beräknad förbrukning på ca 16500kw för värme och varmvatten.
I husleveransen ingår en balanserad FTX-ventilation av motsrömsvärmeväxlartyp 90% verkningsgrad, samt vattenburen golvvärme ovanför plattan i cellplast-skivor med värmefördelarplåt. Eftersom jag ogillar lösningen med golvvärme på övervåning (bökigt och dyrt) samt radiatorer (stora fula dammsamlare, eftersom de bör dimensioneras för eventuell vp drift) så funderar jag på om en luft/luft värmepump kunde vara ett smart alternativ till just övervåningen? Ett plus är också att vi kan få lite kyla på sommaren om övervåningen skulle bli för varm.
Nu undrar jag om det är någon som gjort detta och hur det har fungerat?
Tror ni kunniga personer på forumet att det är en bra lösning?
Hur mycket värme kommer att spridas via FTX-systemet till övervåning, och hur mycket kommer golvvärmen "läcka" upp till övervåningen via trapp/bjälklag? Hur stor effekt är då motiverad att välja på luft/luft pumpen?
Många frågor, men jag skulle bli glad om någon orkade diskutera detta.
/Henke