0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du funderar på en luft/vatten så är det viktigt att radiatorerna avger tillräckligt med värme på låg framledningstemperatur.Är det så att de behöver 60° vid t.ex. -5°. så är nog en luft/luft bättre.Kan du beskriva radiatorerna, mått och antal, kan du få ett förslag på deras effekt.Har ni fått någon uppgift på husets elförbrukning?
Fast o andra sidan känns det dumt att inte använda det vattenburna systemet.
Man behöver inte docka en luft/vattenpump mot en gammal panna. Pellets? Usch!
Citat från: Frasse Fräs skrivet 20 juli 2007, 10:28:36Fast o andra sidan känns det dumt att inte använda det vattenburna systemet.Nu när ni har förmånen att ha ett vattenburet system så tycker jag att ni skall bygga vidare på det i någon form.MVH // Rolle
Jag blir inte klok på det här...Fördelen som jag ser det med luft/luft är att den är billig att installera. Men om man ser på framtiden med barn osv kanske man skulle ta och storsatsa på värmesystemet. Hur som haver blir väl allt billigare än att fortsätta köra med elpatronen i pannan.Någon som vet vad som blir billigat? Antingen värma ca 100kvm med pellets i panna från 73 eller köra med en luft/luft värmepump.
Menar du att luft/luft blir billigare än pellets i mitt vattenburna system? Trodde pellets är billigare men en smula mer jobb med sotning osv.