0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mej veterligen kan man inte rikta luftströmmen uppåt på någon luftvärmepump,rätta mig gärna om jag har fel. Rakt ut går bra och neråt
Om du skall värma så stor yta med en såpass stor pump kan det bli onödigt "blåsigt" (= högt fläktljud). Väljer du en värmepump med två innedelar blir det onödigt dyrt. (=ej prisvärt)Har du plats kanske du skulle fundera på att köpa 2st (tex E9GKE). Monterade samtidigt behöver dom inte kosta mer är sammanlagt 24 - 25.000SEK, om du kollar runt litet och tar in offerter.Fördelarna är många. Bättre värmefördelning, mindre blåst och buller, bättre verkningsgrad, högre tillförlitlighet etc.
Har tänkt köpa en lvp inför den kommande vintern. Efter att ha ring runt till otaliga leverantörer (som alla säger att sitt märke är bäst ) jag har tillslut ringat in Panasonic som främsta kandidat för mig.Jag har en souterrängvilla på boyta 157 kvm /biarea ca 43 kvm fördelat på entreplan 100kvm samt nedre våning 57 + biarea 43kvm.Trapphuset är placerat centralt i huset och planlösningen är öppen - på entrevåning finns dessutom en täljstenskamin som kan värma entreplanet.1. Min tanke är att placera en HE12-SPE superScroll i trapphuset med förhoppning att den ska klara av att värma främst undervåning men även entreplan - är detta möjligt?2. Om jag placerar innedelen på nedreplan kan man få värmen att fördela sig uppåt till entreplan - utan stöd av extra fläktar.Min totala förbrukning idag är 24.000 kwh/år (direktverkande el)och huset finns i Härnösand (5 mil norr om Sundsvall )3. Jag har fått ett fast pris på 25.900 installerat och klart. Är det priset OK?4. Finns det förslag på ngn bättre lösning (fjärrvärme, bergvärme odyl har jag redan lagt åt sidan - är inte intresserad av att investera 100.000 - 175.000 ) angående val av pump samt alternativt placering.