Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor fläktkonvektor behövs och var hitta billig sÃ¥dan?  (läst 2698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmtägott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Bergvärme i drift sedan 2006
Hej.
Det har nu gått ett år sedan jag installerade min bergvärmepump.

Efter några regninga veckor här i Göteborg har det nu blivit varmt och fuktigt med innetemperaturer på över 26 grader.

Då känns det som om det vore dags att börja projektera komfortkyla i vissa delar av huset baserat på vattnet från mina brunnar, som nu håller 11ºC.

Tyvärr hittar jag inga inlägg om hur man bäst gör.

Jag har ganska klart för mig hur jag skall dra rören med det kalla vattnet från maskinrummet till vinden där jag tänker installera en rejäl fläktkonvektor för kylan.

Men vad jag funderar på är hur mycket kyla jag behöver, hur jag skall dimensionera fläktkonvektorn, hur jag skall dra ner luftkanaler genom taket etc. Mitt hus är ett plan med källare. Mörkbruna tegelpannor på taket.

Jag vore glad för alla idéer och synpunkter. Det gälller ju att göra så rätt som möjligt när jag kör igång.

Finns det vettiga konsulter? Var köper man stora fläktkonvektorer och ventillationsutrustning till rimliga priser? Hur monterar man för att ljudet skall bli så lite störande som möjligt?

Detta bör intressera alla med bergvärme. Kostnaden för kylan blir ju försumbar efter investeringen i installationen.

Hör av er  *vinkar* *vinkar*
« Senast ändrad: 21 juli 2007, 14:05:37 av Varmtägott »
Bor i västra Gbg och körde sommaren 2006 igång en AutoTerm TerraMax E 11 ansluten till vattenburet system med radiatorer och fläktkonvektorer. Separat varmvattenberedare.
Två hål, 130m + 120 m. Mkt vatten!
Pumpen har gått med bara en störning, jag har bytt en motorshunt (tror jag det heter).

Berget har värmt gott sedan 2006!

Bytte i förekommande syfte 2021 till Mitsubishi Geodan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!