0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alltså flödesordningen blir del1-ner del1-upp del2-ner del2-upp del3-ner del3-upp, visserligen fysiskt omöjligt men om det skulle gå att koppla så skulle då energiuttaget i alt A därmed ge mer energi ?
Hej1. OK, då skulle jag säga att för alt C så kommer KB att befinna sig i varjeborra 1/3 del av tiden.2. I första borran kommer då KB att få mer energi än i andra borran eftersom KB-in i borra 1 är lägre än i borra 2.Samma sak gäller för borra 2 och borra 3.Genomsnitsligt kommer borrorna att ge tillsammans samma energi som 3 ggr borra 2.3. Förutsättningen för energiutaget i borra 1 kommer att försämras mer än den försämras i borra 2 och samma sak för borra 2 och borra 3.Den försämringen kommer inte att påverka det jag skrev om energiuttaget i punkt 2.4. I princip kommer alla tre alternativen att ge samma energi-uttag.För alt A och alt C kan man se det som så att man delar upp alt A i tre delar och sen kopplar dessa tre delar så att flödet blir som i alt C.Alltså flödesordningen blir del1-ner del1-upp del2-ner del2-upp del3-ner del3-upp, visserligen fysiskt omöjligt men om det skulle gå att koppla så skulle då energiuttaget i alt A därmed ge mer energi ?MVHMesser
jag hävdar att B kommer att vara 3 gånger så snabb. Borde ge fler start o stopp med en on/off vp.
Ridax: skillnaden blir väl att du har två borror men har samtidigt minskat den yta slang som tar upp värme till hälften ungefär, du har alltså tagit bort eventuell störning från slang 2 i alt A.Tillgången till möjligt energiuttag har fördubblats (2 borror).Det enda jag kan tänka mig är att alt D är lika bra eller bättre än alt A,B eller C.