0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 16 juli 2007, 21:46:45Citat från: Ridax skrivet 16 juli 2007, 12:30:28Raffen, när jag bodde 3 månader i Shanghai under vintern, så hade vi ingen uppvärmning. Det var inte mer än runt 5 grader inne, men det gick bra det med. Så jag föreslår att du sätter ditt system till +5 grader i vinter. En sådan ytterst liten uppoffring borde du kunna klara för att bidra till en minskad energiförbrukning och till våra klimatförändringar. tomte::Ja du Ridax, vad nu detta inlägg har med AC-körning att göra det förstår jag inte alls, skulle väl snarast vilja kalla detta för ett bra exempel på "god dag yxskaft"Tja... det har väl ungefär lika stor relevans som hur du klarar dig i södern utan AC... det var liksom inte det som var frågan... om man behöver AC eller inte, utan hur mycket det kostar att använda den.Alla andra fattade nog sammanhanget med min jämförelse. Det var nog bara du som inte vill fatta att du vill påtvinga andra dina prioriteringar/värderingar, medan du inte kan ta till dig att din egen livsstil kan vara lika felaktig som du påstår att andras är...
Citat från: Ridax skrivet 16 juli 2007, 12:30:28Raffen, när jag bodde 3 månader i Shanghai under vintern, så hade vi ingen uppvärmning. Det var inte mer än runt 5 grader inne, men det gick bra det med. Så jag föreslår att du sätter ditt system till +5 grader i vinter. En sådan ytterst liten uppoffring borde du kunna klara för att bidra till en minskad energiförbrukning och till våra klimatförändringar. tomte::Ja du Ridax, vad nu detta inlägg har med AC-körning att göra det förstår jag inte alls, skulle väl snarast vilja kalla detta för ett bra exempel på "god dag yxskaft"
Raffen, när jag bodde 3 månader i Shanghai under vintern, så hade vi ingen uppvärmning. Det var inte mer än runt 5 grader inne, men det gick bra det med. Så jag föreslår att du sätter ditt system till +5 grader i vinter. En sådan ytterst liten uppoffring borde du kunna klara för att bidra till en minskad energiförbrukning och till våra klimatförändringar. tomte::
Hej Ridax! Skärp till dig lite nu min vän, jag påtvingar inga andra mina prioriteringar/värderingar utan jag medelade bara min uppfattning i detta ärende med AC och det trodde jag faktiskt att jag hade rätt till Ridax, men det tycker tydligen inte du bl.a. Samma sak vad gäller påhoppet från dig med att jag inte kan ta till mig att min egen livsstil kan vara lika felaktig som du påstår att andras är, vad menar du med det?? Personligen tycker jag precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg att i vårt relativt svala klimat så behöver man inte använda AC om man inte är extremt gammal och svag och därmed av värmen ännu svagare och rörigare i huvudet än vid normaltemperatur, då kan det möjligtvis vara befogat. Vad gäller kostnaden för AC-körning så är den ju iof helt överkomlig, men min uppfattning kvarstår att klarar man inte större påfrestningar än runt 25 + grader för att inte kunna sova, då får man väl närmast vara glad för att vederbörande överhuvudtaget kan andas själv, för i annat fall finns det ju även respiratorer att tillgå.Mvh Raffen.
Hej Rollster! Klarar du inte att sova med öppet fönster om det är +25 eller något varmare, mkt märkligt. När jag och frugan är i Grekland, Spanien mm så brukar vi sova med enbart öppna fönster och dörrar (dygnet runt iof) och ingen AC och då är det ibland upp till 35-40 ºC och det funkar riktigt bra när man väl har vant sig lite efter något dygn, sen sparar vi ju också våra luftrör, bihålor mm. Så +25 ºC är väl en ytterst liten uppoffring att klara för att bidra till en minskad energiförbrukning och till våra klimatförändringar Rollster. Mvh Raffen.
Jamen då så Raffen... då får vi väl se en loggkurva och rapport från dig i vinter över hur mycket du har sparat på att dra ner värmen till 5 grader. Fint att du gör en insats för att spara energi och miljö... tomte::Du behöver inte tycka synd om mig, jag har det så bra så. Både värme och kyla och ett gott samvete.
Hej Ridax! Jösses vad du kan Ridax, maken till "Pelle Säker" var ju rätt länge sedan jag såg till här på forumet nu det måste jag säga. När det f.ö gäller min inomhustemperatur så brukar den på vintern hålla sig mellan ca 20-22 ºC och det kan jag väl unna mig och min hustru eftersom jag inte kör någon AC på sommaren. När det gäller energiförbrukningen för pumpen så var den totalt 2790 kwh för värmen + 3/4 m3 ved, så iof för min del skulle jag nog kunna spara in den också genom att sänka till 5 ºC, men min hustru går nog inte med på det förstår du Ridax. Vi har som sagts tidigare inga som helst problem vad det gäller värme förstår du och vi föredrar faktiskt värme i förhållande till kyla, men för mig personligen så skulle jag givetsvis såväl som alla andra vikingar lätt fixa 5 ºC också.När det gäller varmvattnet så unnar vi oss det med, vi har faktiskt varmare v-vatten nu än vad vi hade tidigare, men jag går inte in och förklarar detta närmare nu för dig Ridax, eftersom det med all sannolikhet skulle bli lite överkurs för din del. Jag får väl också be om ursäkt för tipset som jag gav dig för jag förstår nu mkt väl att du inte behöver några sådana som du säger, och tacka för det så duktig som du är Ridax. Dessutom så känner ju du och bl.a Mike sig påtvingade mina förslag/tips/värderingar om jag kommer med några, vilket jag iof tycker är väldigt tråkigt och det har aldrig varit min mening på något sätt, så på förekommen anledning så kommer jag t.v inte att komma med några fler tips/förslag/värderingar från min sida utan endast kommentera vad jag tycker om edra andras resp inlägg/tips/förslag. Enda undantaget från detta kommer jag att göra med ev nya, vänliga och trevliga medlemmar på forumet som ev kanske uppskattar mina tips/förslag. Mvh Raffen.