Hej
Nu har jag 2 st energihål på vardera 150 meter i trädgården. I hål nr 1 rinner det över med ett flöde på ca 0,5 l/min och i hål 2 står vattnet 2 cm under foderrörskanten, (dvs 3 cm ovanför markytan)
Min tanke var att i hål 1 ha en sugpump för att kunna få trädgårdsvatten ur hålet, genom att stoppa ner en slang 10 meter i hålet och koppla in en hydroforpump.
Ur hål 1 kan pumpen suga upp vatten ifrån ca 10 meter, vilket ger ca 100 liter att använda plus tillflödet på 0,5l/min i hål 1. En annan fördel med att ta vatten ur hålet är att då blir det cirkulation och nytt varmare vatten kommer till hålet (vilket bör höja verkningsgraden) vilket börjar få mig att fundera på att även koppla in slang på hål 2 för att få det hålet lite varmare och får dessutom tillgång till större vattenvolym att pumpa upp för bevattning.
Finns det någon som har erfarenhet av att ha en sugpump kopplad till hålet och vad jag bör tänka på.
Följande funderingar finns:
1. Kommer det att bli problem att det är ett övertryck i hålet och att det rinner över vatten? Kommer borrhålslocket att täta till det? Måste jag leda bort det vattnet som trycks upp ur hålet till en avloppsbrunn eller liknande?
2. Vattenvolymen och flödet ur hål 1, räcker det för trådgårdsbevattning och att fylla barnpooler etc?, eller bör jag av det skälet koppla in mig på hål 2 också.
3. Är det bara ett teoretiskt resonemang att verkningsgraden höjs av att pumpa upp vatten och få in nytt vatten i hålen, eller är blir det en bättre verkningsgrad på anläggningen att både suga vatten ur hål 1 och hål 2 och därmed framtvinga nytt vatten?
4. Då vattenslangen kommer att ligga bredvid brineslangen på cirka 40 cm djup, så finns det en viss risk att det fryser (antar jag) Behöver jag lägga frigolit ovanpå för att isolera för vinterkylan? (Hålen ligger i Stockholmsområdet) Eller fungerar det ändå?
5. Något att tänka på vid inkopplingen till hydroforpump?
Vore tacksam för lite tips och erfarenhet på området.