0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok det verkar vara som att vakuumrör e den bästa lösningen.Jag har kollat runt lite och fastnade för Euronoms VPS exotank (500 liter). Någon som har en sådan? e den bra eller finns det bättre och billigare?Blir 60 rör ok till en sådan? Vilken Vinkel är bäst om man vill ha värme/varmvatten på vår och höst?Tackar för era svar och hoppas på nya:)Paradigm
Jag skulle nog undvika plattvärmeväxlare för att värma en tank om det går, det behövs en extra cirkpump för att få snurr på grejorna om man värmer med en plattis.
Citat från: Carl N skrivet 12 juli 2007, 14:23:15Jag skulle nog undvika plattvärmeväxlare för att värma en tank om det går, det behövs en extra cirkpump för att få snurr på grejorna om man värmer med en plattis. Om jag minns rätt så går bara cirk-pumpen under själva varmvattenförbrukningen ( en tryckgivare på varmvattenledningen startar cirk-pumpen före värmeväxlaren) så då blir elförbrukningen nog försumbar-om du nu inte kör med en stor pool.....
Man får ju ställa förbrukningen mot den extra investeringskostnaden som uppstår om man skall ha acktank med slingor.
Citat från: siby skrivet 12 juli 2007, 21:22:03Man får ju ställa förbrukningen mot den extra investeringskostnaden som uppstår om man skall ha acktank med slingor. En plattvärmeväxlare är väl inte gratis den heller, så ska man köpa nytt spelar det väl mindre roll om man köper tank + cirkpump + plattis, jämfört med tank med slingor?