Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av ventilationsrör i 70-talshus, för en ComfortZone CE65  (läst 2846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har nu bestämt mig för en ComfortZone.
Eftersom huset från början är byggt för självdrag så kommer jag dra om alla ventilationsrör.
Jag har ett sutteränghus på totalt två våningsplan. I källaren har vi bastu-dusch-toalett-tvättstuga i anslutning till varandra.
Jag funderar nu på att utnyttja utrymmet för de gamla ventilationsrören från källaren och upp genom övervåningen (i sovrummet) och dra nya spirorör i dessa. Sedan drar jag 5 meter på vinden, isolerar dem såklart, kopplar samman med toaletten och hallens frånluftsdon och så ner i källaren igen.
Hur låter detta? Jag ringde kommunen men de tyckte det var synnerligen korkat att dra upp rören från källaren, dvs 2.5m, 5 m på vinden, samt 2.5 meter ner igen. De tyckte det bästa måste vara att dra rören i källaren till rummet där värmepumpen skall såt direkt utan att leda upp dem. Problemet är bara att det inte kommer bli vare sig snyggt eller funktionellt. Hur långa rör dras inte i nybyggnation?
Vidare ansåg kommungubben att dra så mycket luft som CE65:an kräver i ett 125 rör är helt galet. Det blir "full storm i röret" och ger både stort motstånd samt mycket ljud.
Jag tänkte mig då dra dubbla 125 från källaren upp på vinden. Koppla ihop dessa två till ett 125 rör.
Koppla ihop ovanvåningens 100 rör till ett 125, koppla ihop de två resterande 125 rören till ett 160 rör och leda ner precis till Comfortzonen och koppla om till 125 som är dess anslutning.
Hur låter detta?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
CE65 kräver inte mer ventilation än normenligt flöde. Det är snarare storleken på huset som avgör hur stort ventilationsflöde som behövs. Eftersom CE65 är varvtalsstyrd justerar den själv in varvtalet på kompressorn så att den tar ut lämplig effekt. Jag ventilerar 200 m2 normenligt genom en 125 kanal utan att det blir vare sig full storm eller buller. Det är dock bra om man gör systemet så att tryckfallet blir så lågt som möjligt för att slippa varva upp fläkten. Lågt tryckfall får man genom korta kanaler och mjuka och få böjar. Sedan ska man alltid ha en ljuddämpare mellan fläkten och kanalsystemet. Om du nu måste dra långa kanaler kan du kompensera genom att ha större dimensioner (Kanske 160mm) eller dubbla kanaler för att få ned hastigheten.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Jag kör fullt blås i min ce 50 (läge 5 av 5) och jag kan inte höra någon "full storm" i mina 125 rör iaf.

/Olof
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!