Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Frikyla och poolvärme?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Frikyla och poolvärme? (läst 5421 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
zooo
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
zooo
Frikyla och poolvärme?
«
skrivet:
07 juli 2007, 20:22:08 »
Citera
Hej ! Som newbie på detta forum och dessutom otroligt "rudis" på allt vad värmepumpar och styr- & regler heter så tar jag till mig all hjälp jag kan få.
Fråga: Kan man med en bergvärmepump dels ta ut frikyla på sommaren OCH värma sin pool?
Loggat
IVT Greenline HT-E 11 Plus, Borö VB 302 300L slingtank, inomhusgivare, utomhusgivare. Huset byggt 1983: 250 kvm fördelat på två plan á 91 kvm plus etagedel om 68 kvm. Dessutom 91 kvm källare, allt uppvärmt. 185 m aktivt borrhål. Installerat februari 2005.
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3460
Karma +4/-7
Rdx
SV: Frikyla och poolvärme?
«
Svar #1 skrivet:
07 juli 2007, 20:38:11 »
Citera
Borde inte vara några problem alls. Tvärtom så bidrar ju frikylan med att ge dig bra temperatur på KB för poolvärmen.
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
08 juli 2007, 09:02:43 »
Citera
Jag kör både frikyla och poolvärme, funkar kanon, inkommande brine blir typ 1.5 grader varmare när frikylan går.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
zooo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
zooo
«
Svar #3 skrivet:
08 juli 2007, 10:54:54 »
Citera
Tack för era kommentarer Ridax och Rickard!
Kör Du, Rickard, brine till konvektorn med VP´s CP eller har Du någon annan lösning? Hur skulle ett principschema för installation av det slaget som jag behöver/tänker mig se ut (dvs. VP, poolvärde, frikyla, VV via slingtank)? Någon som kan skissa?
Poolstyrning verkar också vara ett svårt område...
Ska man (och i så fall hur?) ha ett särskilt system för poolvärmen (vvx) med egen styrning för den och var får man tag på en sådan styrning? Jag har sökt på webben åtskilliga timmar och jag är inte det minsta klokare efter det...
Borde ju finnas kostnadseffektiva och innovativa lösningar på det precis som på annat?
Efter att ha läst det mesta på detta forum och även på "poolforum.se" så tror jag mig vara klar över att jag ska använda bergvärmen för uppvärmning av poolen i.st.f. att köpa en L/V VP. Verkar det som ett bra alternativ?
Loggat
IVT Greenline HT-E 11 Plus, Borö VB 302 300L slingtank, inomhusgivare, utomhusgivare. Huset byggt 1983: 250 kvm fördelat på två plan á 91 kvm plus etagedel om 68 kvm. Dessutom 91 kvm källare, allt uppvärmt. 185 m aktivt borrhål. Installerat februari 2005.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
08 juli 2007, 10:59:14 »
Citera
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=165245&lang=sv&action=artikel&cat=3&id=35&artlang=sv&highlight=frikyla
Bifogar även en bild på hur jag gjort, använder som du ser en separat cirkpump.
IVT:s poolstyrning kostar skjortan, men så vitt jag vet finns inga billigare alternativ om du inte kan bygga något själv.
Om du sätter in en vanlig avstängningsventil mot radiatorsystemet och ytterligare en som du öppnar mot poolvärmeväxlaren när du vill värma poolen så skulle det kunna gå lura värmepumpen att "värma huset" (fast den värmer poolen istället) genom att justera reglerparametrarna så att värmepumpen upplever att det finns värmebehov trots att det är varmt ute, jag har en kompis som kör så på sin Nibe. Det kräver en del handpåläggning då och då eftersom värmebehovet ändras med utetempen, men fungerar tydligen i stort sett rätt väl.
«
Senast ändrad: 08 juli 2007, 11:03:20 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
zooo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
zooo
«
Svar #5 skrivet:
08 juli 2007, 11:01:07 »
Citera
Oops! Sorry Ridax!! Glömde att Du också har frikyla!!! :-[
Jag vill gärna veta också hur DU har ordnat med detta.
Loggat
zooo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
zooo
«
Svar #6 skrivet:
08 juli 2007, 11:13:03 »
Citera
God förmiddag, Rickard! Och tack för MYCKET snabbt svar!
Jag är också norrbottning. men dock "i förskingringen" (har BL.A. bott i "byn mitt emellan" under 5 år tidigare).
Jag brukar säga att "bästa folket kommer norrifrån" men de blir så sura härnere då...
Det är svårt för en novis att fullt förstå allt om VP, styrningar, frikyla m.m.m.m. och bl.a. därför är det kalas att ha tillgång till Dina forum. Tusen tack!
Jag återkommer med fler "dumma" frågor.
«
Senast ändrad: 08 juli 2007, 11:26:33 av zooo
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Frikyla och poolvärme?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 960
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
rocas
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info