Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Placering av innedel i radhuslägenhet (änd/gavel) 83m2 3r+k+b (ritning)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Placering av innedel i radhuslägenhet (änd/gavel) 83m2 3r+k+b (ritning) (läst 9847 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ronnyponny
Nybörjare
Stad/land: Jakobstad/Finland
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Kön:
Hemmafixarens värmepump - max 145cm2
ronnyponny
«
skrivet:
07 juli 2007, 18:35:02 »
Citera
Hej alla,
Jag skulle uppskatta kommentarer angående placeringen av innerdelen, gärna den optimala och den sämsta (uteslutningsmetoden). Motiveringar till era val är välkomna även de.
Har kommit hem till en ledsen fru och en ännu ledsnare nyfödd dotter i två veckors tid nu och har nu investerat i en luft/luftvärmepump pga en olidlig dagsinnetemp på 29C!!
Jag tänkte bygga kilformade ställningar bakom innedelen för att styra den mesta luften i pilarnas riktning.
Tacksam för idéer,
Ronny
«
Senast ändrad: 07 juli 2007, 19:47:40 av ronnyponny
»
Loggat
I prefer a woman that's built for comfort, not for speed.
Rollster
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
Fullständig Förbränning !
Rollster
SV: Placering av innedel i radhuslägenhet (änd/gavel) 83m2 3r+k+b (ritning)
«
Svar #1 skrivet:
07 juli 2007, 21:13:02 »
Citera
hej Ronnyponny !
Gratulerar till ditt kloka val att köpa en luft-luft !
Jag har ochså varit i din situation , alltså med nyfött barn och svettigt som tusan i bostaden !
men det är flera år sen nu , för två år sen när frugan var gravid igen då gjorde den verklig nytta igen när frun var höggravid mitt i sommarn när det var som hetast , då körde vi med t.o.m 19 grader nattetid = skönt !!
JO , i ditt fall skulle jag montera innerdelen ovanför dörren om det är möjligt ?? då jobbar den "diskret " , minimalt med ljud i vardagsrum och kök !
montera den helst inte i vardagsrumet , för då tror jag ni störs av ljudet och så kan det bli dragkänsla lättare då ! dessutom när ni börjar ha "lillan" på golvet där så tror jag det är bättre för henne om den ej blåser kallt direkt på henne där !
Utedelen skulle jag montera mellan ytterdörren och köksfönster på ett Markstativ för att minimera risken för vibrationer i väggen ! rekommenderar ej att ni monterar den mellan ytterdörr och sovrumsfönstret , p.g.a risk för störande ljud nattetid !
Lycka till !
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
«
Svar #2 skrivet:
07 juli 2007, 21:59:12 »
Citera
Hej Ronny! Jag skulle nog kunna tänka mig att montera innerdelen över altandörren i vardagsrummet för att få så bra spridning av varmluften som möjligt i huset, och även ev kylning skulle fungera bra utifrån den positionen av innerdelen.
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
ROLPeR
Expert på värmepump
Stad/land: Norrtälje
Antal inlägg: 398
Karma +0/-0
Kön:
Allt som puttrar och smäller är av intresse.
ROLPeR
«
Svar #3 skrivet:
07 juli 2007, 22:55:07 »
Citera
Jag antar att din närmaste granne har terrass bredvid din. Då är det bästa att placera utedelen på entresidan för att inte riskera att störa grannen. I övrigt instämmer jag med rollster.
MVH // Rolle
Loggat
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.
Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,
"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"
ronnyponny
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
ronnyponny
«
Svar #4 skrivet:
08 juli 2007, 00:14:03 »
Citera
Tack för alla kommentarer hittills! Roligt att ni med samma entusiasm orkar svara på ännu en amatörs "var skall jag placera min innedel"-fråga! Thumbsup
Jag har funderat på alt 1 precis som rollster och ROLPeR föreslår, men har läst i detta forum och på olika tillverkares hemsidor att man bör undvika att montera innedelen i en hall pga risken för "värmepelare". Vad som exakt menas med värmepelare är för mig lite luddigt - om det ens kan uppstå en sådan i min 1300mm breda och 4500mm långa hall - men något positivt lär det inte vara.
Bästa spridningen av värme/kyla tror jag själv att alt 3 skulle ge, men då blir det problem med dragkänsla när man sitter i sofforna. Jag föreslog en ommöblering för frun, men fick som svar "Placera grejen var som helst, men vi flyttar inte en endaste möbel!". Så var det med den saken...
Som ROLPeR antar, så har min granne sin terass bredvid min (alltså till vänster), dock är hans lägenhet spegelvänd mot min dvs hans sovrum är vägg-i-vägg med mitt. Dessutom har vi uppfört en avskiljande 3,5m lång och 2,4m hög vägg mellan våra lägenheter (god grannsämja, stor respekt för varandras privatliv). Jag tror att avståndet till hans terass således är bortom brusets räckhåll. För övrigt har vi en lövskog 20m längre västerut och ljudet när vinden blåser i dessa träd överröstar bruset från utedelen (provhört hos vänner i liknande miljöer).
Eventuellt kommer utedelen att placeras högt upp (+3m) på söderväggen, men rollsters förslag på köksväggen låter oxå bra. Husfasaden är tegel upp till ovanför fönstrena, sedan brädbeslagning.
Finns det risk för värmepelare i min hall? Lägenhetsytan är som sagt 83m2, men pumpen skall klara att kyla max 100m2 och värma max 130m2.
Jag bor i Finland i en kuststad vid namn Jakobstad, i höjd med Umeå, så vi får rikligt med snö på vintrarna. Pumpen jag köpt säljs i Finland under namnet ILPO Ultimate 10 Inverter (
www.ultimatemarket.com
), har kommit på andra plats i det mest ansedda finska oberoende testet (Tekniikkan Maailma, jmf. Teknikens Värld) där mer kända märken som IVT, Toshiba, Mitsubishi, Panasonic m.fl. deltog (
http://www.ultimatemarket.com/files/innoros/html/ilpartikkeli.pdf
på finska tyvärr). Kompressorn är tillverkad av Hitachi. 3 års kompressorgaranti, 1 års helgaranti. Monterar allt själv.
studs Hah, Ultimate leverar tydligen oxå till Sverige! Deras svenska sida är aningen bantad, den tekniska infon fattas helt och hållet. Finns enbart på finska sidorna, tyvärr.
http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=20205
Denna köpte jag i fredags. Drömmer om leveransdagen, 32 ºC i skuggan ute, jag inomhus i 21 ºC och en öl på 12 ºC...
Värmer annars med direktel under vinterhalvåret + den ackumulerande spisen värms i bästa fall 2 ggr dagligen. Jag är en kroniskt lat man med en "övertygande" fru --/ I love my baby, yep, yep, I love my chick!
/Ronny
«
Senast ändrad: 08 juli 2007, 00:30:41 av ronnyponny
»
Loggat
jompaa
Lär av andra så slipper man göra misstagen själv.
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Näsum
Antal inlägg: 738
Karma +0/-0
Kön:
Ja se transistorer!
jompaa
«
Svar #5 skrivet:
08 juli 2007, 00:46:06 »
Citera
Kyleffekten brukar bara räcka till typ 75 m
2
värme betydligt högre.
Om man placerar den i hallen som är vettigast så är det klokt att styra in lite kalluft
till ert sovrum med hjälp av en fristående skärmvägg typ för kontorslandskap.
/Bosse
Loggat
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #6 skrivet:
08 juli 2007, 13:16:03 »
Citera
Hej igen RonnyPonny !!
Har du köpy en ultimate ? jahaa , är det en sådan där för självmontering ? quick connector snabbkoppling ? i såfall så ska du planera noga hur du ska placera inner och utedelen , för rören/slangen däremellan är ej längre än 4 meter ! endel påstår att den är t.o.m UNDER 4 meter !
Jag vill nog fortfarande påstå att du bör montera den i hallen ovanför dörren till den lilla tamburen , hoppas den ryms där ?
Hur mycket utrymme finns mellan dörr och tak
?? Det bör vara ca 5-10 cm mellan innerdel och taket ungefär .
ifall den är med quick connector , så räcker rörena knappast ner till marknivå där du bör placera ytterdelen för att minimera ljudet från ytterdelen , så då blir det väl på väggen mellan ytterdörr och köksfönstret , men kanske du har en yttterbelysning där som är i vägen , men kanske det går ändå ?
Ultimates ultimata" innerdel har stickproppsanslutning , så du bör ha eluttag i taket eller uppe på väggen i hallen där ,eller i lilla tamburen , var har du elcentralen ? kanske den finns i lilla tamburen ? då blir det inte så svårt och invecklat att få el till den .
Kondensvatten-slangen drar du till utsidan i samma kabelskena som de andra rören /ledningarna så får du / ni automatbevattning av blomrabatterna ( ifall ni har sådana utanför dörrn ?
Planera noga i förväg hur du ska ha gjort alla detaljer , det lönar sej !
Jag rekommenderar INTE att du monterar den i vardagsrummet ,för det har vi , och skulle jag göra det igen skulle den nog monteras i hallen !!!!
Eller vill ni höra ljud av den när ni sover ?? de tror jag knappast . --/
Kräver ultimate nuförtiden förskottsbetalning ? det gjorde dom åtminstone för 3 år sedan när vi köpte vår pump där !
Lite onödigt med tanke på att dom anses /anser sig ha hög " kreditklass= stabil ekonomi !?!
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
ronnyponny
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
ronnyponny
«
Svar #7 skrivet:
08 juli 2007, 16:20:40 »
Citera
Jo, innedelen ryms i hallen. Monterar jag den där går det åt ca 3,5m rör från innedel till utedel (50cm från marken) så "4m" borde räcka för mig!
Den automatiska bevattningen är redan med i planerna!
Snabbkoppling, ja! Elen blir inga problem, elcentralen finns i lilla tamburen. Egentligen har jag inga funderingar/problem kring själva installationen, dock frågor kring placeringen. Allt det övriga är planerat och bör gå att verkställa. Rören går att förlänga, en vattenpump kan installeras för kondensen (PUMPA BORT kondensen från innedelen - inget behov av sluttande vattenledningar från innedel).
Allt är möjligt. Omständigt, ja. Onödigt, kanske.
Största problemet med placeringen vid alt 1 (hallen) är att utedelen då står bredvid ytterdörren och väsnas. Den gemensamma grusgången till alla 4 lägenheterna går ca 1m utanför vårt köksfönster och vi är den första lägenheten. Jag är lite skeptisk till hur det hela börjar se ut, fastän jag skulle bygga tak över utedelen och lite försöka maskera den. Har dock noterat att andra i grannskapet har exakt en sådan installation, alltså utedelen bredvid ytterdörren.
Beslutsångest!!
Ultimate kräver förskott, ja!
No money, no funny!
Kollade att du har annat märke än Ultimate idag. Problem?
/Ronny
Loggat
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #8 skrivet:
08 juli 2007, 21:45:39 »
Citera
hej !
om du bygger ett tak över den så blir den ju ändå inte osynlig förstås
jag skulle nog bara montera den och se glad ut !
det är dessutom en "konst" att bygga ett tak över den occh samtidigt få det att se snyggt ut , nåjaa hur man än gör så kan man efteråt börja tänka att varför gjorde jag inte på ett annat vis.....
vatten rinner ju som bekant neråt så kanske lite onödigt att börja pumpa det , men allt är ju möjligt så länge det är tekniskt möjligt !
När vi köpe vår pump citcop 9 så fanns ej ultimate-maskinerna på marknaden här , men de kom strax efteråt .
De anses väl ej vara världens bästa , TM-testet har jag hört en del snack angående om , men det är en mycket prisvärd maskin , isynnerhet om den håller några år så kan du så att säga räkna hem den /betalat sig , vår pump här är ej världsbäst men funkkar fint för vårt ändamål (förutom att jag bytte fläktmotor i innerdelen nyligen) ultimates service/ reservdels-tjänst kan jag dock ej skryta med , fläktmotorn beställde jag av kylmontörn som monterade vår pump .
Han säljer ett bättre märke än det vi har (citcop) och hjälpte mig att få ny fläktmotor , snacka om bra service !
Jag menar alltså att det är nog så att alla kylmontörer / firmor bryr sej nog inte i såna maskiner de ej sålt , utan bara sina egna maskiner !
Servicemind !!
Loggat
Raffen
Dignitär inom värmepump
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
«
Svar #9 skrivet:
08 juli 2007, 22:00:25 »
Citera
Hej Ronny! Du har ju en mellanvägg med dörr i i hallen till huvudingången. Avser du att sätta innerdelen ovanför ytterdörren enl plac 1??, eller ovanför innerdörren i mellanväggen i hallen enl plac 1??, eller avser du att helt ta bort mellanväggen i hallen vid plac 1??.
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
ronnyponny
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
ronnyponny
«
Svar #10 skrivet:
08 juli 2007, 22:38:12 »
Citera
Raffen:
Ovanför innerdörren i mellanväggen i hallen, INTE ovanför ytterdörren. Hallen är ca 4,5m lång, klädhyllan är täckt (dörrar).
rollster:
Det finns fula tak och mindre fula tak. Osynlig går det väl aldrig att göra utedelen, men mindre ful iaf. Mindre "processindustri"-aktigt...
Vatten rinner oftast neråt, men att montera innedelen på plac 1 och utedelen på söderväggen UTAN PUMP resulterar i en rördragning tvärs genom köket över matbordet och in genom kökskåpen, vilket ger lite industrilook. Snacka om synlig installation...
Du har rätt om både Ultimates prisvärdhet och TM-testet, jag har oxå hört diskussionerna kring testets tyngdpunkter. Men jag tror och hoppas att den duger för våra ändamål. Ferrari 360 Modena lär ha fantastiska köregenskaper, men det oaktat kör jag Honda Accord. Tillsvidare.
Roligt med montörer som faktiskt är montörer och inte försäljare.
Bor på en liten ort själv och vet att liknande hjälp finns att fås om problem dyker upp.
Pumpen kommer tidigast på onsdag. Farsan är snickare, jag 3D-konstruktör, tillsammans borde vi åstadkomma något som ser relativt vettigt ut. Sätter in bilder sedan. Mest troligt är väl alt 1, men har svårt att släppa alt 2 och 4...
/Ronny
Loggat
jompaa
Lär av andra så slipper man göra misstagen själv.
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Näsum
Antal inlägg: 738
Karma +0/-0
Kön:
Ja se transistorer!
jompaa
«
Svar #11 skrivet:
08 juli 2007, 22:48:07 »
Citera
Sätt den på allt 1 och dra in en stol i hallen och klocka tiden du sitter .. ta gärna å tävla i familjen.
Besök en granne och be honom demonstrera så får du en klar uppfattning.
/Bosse
Loggat
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.
Raffen
Dignitär inom värmepump
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
«
Svar #12 skrivet:
08 juli 2007, 22:54:49 »
Citera
Hej Ronny! Tack för infon. Jag kan förstå att du har svårt att släppa alternativen, alt 2 vet jag inte om jag vill hålla med dig om, men alt 4 borde enl min uppfattning bli allra bäst, med alt 3 som näst bästa placering. Lycka till med ditt slutgiltiga placeringsbeslut Ronny.
Mvh Raffen.
Loggat
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #13 skrivet:
09 juli 2007, 03:22:27 »
Citera
Hej !
jo , anngående utedelens placering och tak över eller inte , så det är ju förstås smak sak det ochså , jag betivlar inte att du / ni inte skulle klara av det , det blir nog bra !
Skönare inomhusklimat året om ! samt lägre elräkningar !
Thumbsup
Loggat
Raffen
Dignitär inom värmepump
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
«
Svar #14 skrivet:
09 juli 2007, 10:18:18 »
Citera
Hej Ronny! Vad gäller tak över utedel så är detta ett bra förslag eftersom det dels skyddar utedelen dels sänker det kostnaderna vid avfrostningarna då regn som rinner över utedelen fryser snabbt vid utetemperaturer på 0-5 ºC, undvik däremot inbyggnad på sidorna, och under inga omständigheter framför pumpen.
Mvh Raffen.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1235
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
EvertL
madwolf
Tågråttan
Josth
jonas_da
purjo__
kebj76
T Ramsmark
Rick80
Jippen
Johnlennonx
jorthu
Nissef
alvinpalv
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info