0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Kalle! Nej det har du ju alldeles rätt i, det här har jag ju förklarat ing i ett tidigare inlägg så det var ju nästan en onödig fråga Kalle, men du har väl svårt att ge dig antar jag. De nedre ca 80-100 litrarna i förhållande till de övre ca 200 litrarna i beredaren, det är ju det som allt handlar om, och det är ju här som poängen med timerkörningen ligger såvitt jag kan förstå Kalle.Mvh Raffen.
När du påstår att jag har sänkt medeltemperaturen i beredaren (som är på 300 liter) så är det naturligtvis fel Kalle, så för att förtydliga detta ännu en gång, vad jag gör är att jag sänker medeltemperaturen under dygnet på de nedre ca 80-100 litrarna, men jag sänker däremot inte medeltemperaturen på de övre ca 200 literna i beredaren Kalle.Mvh Raffen.
CiteraVad är payoff tiden på en solfångare eg jämfört med tex en luft/luft pump ? Förutom att payoff-tiden är längre är även den årliga besparingen mindre, jag vidhåller att solfångare än så länge främst är en vettig investering för de som eldar med ved eller andra biobränslen, och då dels för att slippa arbetet med eldningen och dels för att undvika sommarmånadernas extremt dåliga verkningsgrad på "eldning" av alla slag.För miljökämpar eller teknikfreakar kan det dock vara en kul grej, och kanske även lönsamt på lite sikt.
Vad är payoff tiden på en solfångare eg jämfört med tex en luft/luft pump ?
Hmmmm? Köpa solfångare.... Kanske det. Men där jag bor utanför Göteborg är ju solen försvunnen i flera månader ibland på vintern känns det som. Dom här fantastiska vaccumrören finns det någon chans att få upp tempen en mulen dag? Det skulle ju räcka att höja tempen i tanken till exempelvis 15-20 grader kanske även mindre. För att förvärma ventilationsluften i stället för vanliga ventiler. Om det hade funkat så hade det definitivt lockat mig. Men just nu så lutar det åt en mindre markslinga för detsamma. Men försök gärna övertyga mig Thumbsup Mvh John