0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kärnkraften försvinner av sig själv, när tekniken för att ta till vara solenergin utvecklas. Så att avveckla kärnkraften behövs inte, den försvinner av sig själv.... Tror nån fortfarande att solenergin inte kommer att bli det enda som behövs, ja då är dom helt enkelt för dåligt pålästa...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Kärnkraften försvinner av sig själv, när tekniken för att ta till vara solenergin utvecklas. Så att avveckla kärnkraften behövs inte, den försvinner av sig själv.... Tror nån fortfarande att solenergin inte kommer att bli det enda som behövs, ja då är dom helt enkelt för dåligt pålästa...mvh humlan. Jag tror Humlan har satsat på aktier i solenergiföretag. Jag tror på fusionskraft som huvudsaklig framtida energikälla och kanske Kina hinner först?: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=1242928
Det behövs väl inte lagra nåt när tekniken utvecklats. Solen lyser 24 tim/dygn 7dagar i veckan, året om, å den duger gott att använda som lager... Jag förstår inte varför Ni envisas med att tro att Vi lagra nåt precis där Vi bor, när det bara är att hämta elen där den finns Men visst, viss lagring kan va bra å ha tillhands, som backup t.ex. Men resten kommer att gå aldeles utmärkt att hämta från nätet, precis som nu. Aaa, Ni kanske tror att varje land enbart ska producera sin egen el? Men så blir det inte, utan det kommer att bli globala nät, där man köper å säljer till dom som efterfrågar... Precis som det nu görs med div energislag. Alltså inget nytt, utan bara en annan form av energislag som säljs/köps..., utveckling brukar man kalla sån´t här mvh humlan.
Nu är Vi där igen, varför bry sig i hur Solen lyser hos oss, den lyser alltid lika mycket runt klotet, så det är inget att fästa sig vid. El är färskvara å behöver inte alls lagras, utan kan produceras över hela klotet å sen skickas dit behovet finns, lagring i större skala är alltså helt onödigt. Du sitter fast i ett föråldrat tänkande, å försöker att få framtidens energiförsörjning att gå ihop med hur Vi lever idag, nåt som aldrig kommer att hända. Den lagring som behövs kan åstadkommas med mindre backuper, t.ex de redan befintliga system av vattenkraft Vi redan har. Å för villor med en mindre batteribackup. Det är inte meningen att el ska lagras av varje förbrukare, för att kunna tas ut under veckor/månader, det räcker med timmar ev nån dag. Resten av förbrukningen får större producenter stå för....mvh humlan.
Elpriset har inget med produktioneskostnaden att göra längre, elpriset avgörs till 90% genom kartellsamarbeten och skatter.Vi skall INTE satsa mer på energi som genererar sånt avfall som inte går ta hand om, det är korkat.
Sen en sak som ingen tar hänsyn till när det gäller det här med solceller som ska vara så miljövänligt. Det är hur framställningen går till. Inte är det miljövänligt...Jag syftade på verkningsgraden. De jag sett på marknaden idag ligger på ca 12-18% (15 tog jag som medelvärde).Du skrivet att 50% verkningsgrad är en tidsfråga och 25 har vi om 10 år? Vad menar du isf med en tidsfråga? 25% borde vi ha tidigare än så, men den teknik jag pratar om när det gäller kärnkraft finns redan. När det gäller miljön behöver vi göra något nu och inte om 10 år.