Hej Lunnis!
Jag vet inte om du redan fått i väg en beställning, men tycker ändå att du ska ta en funderare till.
Mitt råd är följande:
Koppla in VP som Janne rekommenderar. Fast komplettera med säkerhets-, regler- och avtappningsventil vid VP.
På vintern styr du med ett rumstermostat. Men Nibes RT10 är inte optimalt. RT10 har en kopplingsdiff på 0,5 ºC vilket i praktiken medför att temperaturen varierar inomhus med mer än 2 ºC.
Köp istället ett elektroniskt termostat med en kopplingsdiff på 0,2 ºC. T.ex. Eveco SR20/11-L.
Temperaturen varierar max 1 ºC.
Köp en motorshunt till SV1. Styrs den av rumsgivare, så ställ den på 0,5 ºC över VP rumstermostat. Styrs den av utomhusgivare så ställ in den efter din oljepanna.
Gör du på detta viset så är shunten alltid helt öppen när du kör på VP.
När det sedan är för kallt för VP så tar pannan över all uppvärmning. Det är då som shunten ska börja regleras, inte annars.
Pannan kopplas på tillskott och stillestånd på VP.
När sedan "eldningssäsongen" är över så är det dags att börja värma poolen.
Koppla då över trevägsventilen till poolvärme. Koppla om trappomkastaren till givaren på poolen och tvångsöppna SV1 till fullt öppen och bryt sedan strömmen till motorshunten.
Det är även dags att reglera om flödet till VP. Det är lätt at fixa med reglerventilen som jag skrev om i början. Detta är det enda manuella ventilvridandet som behövs.
Tror du att jag "bullshittar" så tala åtminstone med Nibes support innan du gör ett beslut.
En SMO kostar trots allt 5645:-.
Mvh AlfM.