luckyman: Vad jag sa, var att OM nu lågt flödesmotstånd skulle vara en så väsentlig faktor, så borde man ju från början projektera för flera hål. Det var PRECIS det som min mening syftade till, att lågt flödesmotstånd INTE är så väsentligt, så de flesta borrar ett hål om det är möjligt. OM man nu av andra anledningar har två hål, så drar ni upp lågt flödesmotstånd som argument att parallellkoppla. Visst, man sparar lite energi på cirkulationspumpen, men om jag jämför en anläggning med seriekopplade borror med en med ett enda hål, så är det ju i princip samma flödesmotstånd vi talar om, så länge slanglängden är densamma. Varför skall just den som har två hål ha extra lågt flödesmotstånd jämför med den som borrar ett enda hål?
Jag är övertygad om att det finns massvis med seriekopplade borror och jag skulle tro att det är en mycket vanlig lösning (vanligaste?) när man inte från början projekterade för flera hål, utan fick två hål för att det inte gick att borra ett.
Du kan ju ringa runt till några installatörer och fråga hur de gör i sådana fall och se... Seriekopplade hål är långt ifrån något som bara finns "teoretiskt" som du uttrycker det.