0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja slit och släp behöver det väl inte vara.Det finns ju smarta föråds lösningar.En pellets panna är ju oxå ett komplett värmesystem för vattenburen värme och varmvatten.Som naturligtvis ger en avsevärd bättre komfort än en luft/luft "hårfön".Jag tror marknaden är lite mättad. Det är väl lite samma veva när det gäller värmepumpar oxå.
Citat från: Hansson skrivet 13 april 2008, 12:15:44Nja slit och släp behöver det väl inte vara.Det finns ju smarta föråds lösningar.En pellets panna är ju oxå ett komplett värmesystem för vattenburen värme och varmvatten.Som naturligtvis ger en avsevärd bättre komfort än en luft/luft "hårfön".Jag tror marknaden är lite mättad. Det är väl lite samma veva när det gäller värmepumpar oxå.Tjenare Hansson! Visst är det väl en massa slit och släp med pellets och eldning överhuvudtaget, och utrymmeskrävande, och skräpigt mm, och personligen så skulle jag inte ens komma på tanken, det kan jag bara försäkra dig om kompis. Eller menar du att det skulle kunna vara ett alternativ för mig med en årlig kostnad för uppvärmning av huset inkl varmvattnet på ca 5000-5500 kwh/år för mitt hus med en uppvärmningyta på ca 155-160 m2?? Tror jag knappast eller??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 april 2008, 12:26:28Citat från: Hansson skrivet 13 april 2008, 12:15:44Nja slit och släp behöver det väl inte vara.Det finns ju smarta föråds lösningar.En pellets panna är ju oxå ett komplett värmesystem för vattenburen värme och varmvatten.Som naturligtvis ger en avsevärd bättre komfort än en luft/luft "hårfön".Jag tror marknaden är lite mättad. Det är väl lite samma veva när det gäller värmepumpar oxå.Tjenare Hansson! Visst är det väl en massa slit och släp med pellets och eldning överhuvudtaget, och utrymmeskrävande, och skräpigt mm, och personligen så skulle jag inte ens komma på tanken, det kan jag bara försäkra dig om kompis. Eller menar du att det skulle kunna vara ett alternativ för mig med en årlig kostnad för uppvärmning av huset inkl varmvattnet på ca 5000-5500 kwh/år för mitt hus med en uppvärmningyta på ca 155-160 m2?? Tror jag knappast eller??Mvh Raffen.Som sagt vissa prioterar komfort och kan tänka sig att betala någon hundring mer i månaden för detta.Billigast är ju att stänga av värmen eller sänka tempen rejält Personligen skulle jag aldrig skaffa mig en luft/luft "kupevärmare" då jag vid besök hos bekanta som har den lösningen inte uppfattar huset som mysigt eller har den komfort som jag vill ha.
Tycker nog att man gott kan komplettera en LVP med pelletseldning. Har faktiskt sådana planer på gång själv. När LVP inte förmår eller räcker till för att värma kan man stödvärma med pellets. Detta innebär att pelletsåtgången inte lär bli speciellt stor och arbetet med uraskning, sotning m.m. blir minimalt. Dessutom har jag tankar på att sätta in en fulpump i källaren och då skulle pelletsåtgången bli än mindre.
Hej Boek! Ja absolut, pelletseldning är ju inte alls fel att ha för stödeldning mm, och spec om det skulle bli riktigt kallt 12-15-18 minusgrader så kan det ju finnas ett stödbehov, helt klart. Men det går ju faktiskt precis lika bra med någon slags billigare braskamin, insats eller gjutjärnskamin och elda lite ved de ggr det skulle vara aktuellt isf, Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 april 2008, 16:33:34Hej Boek! Ja absolut, pelletseldning är ju inte alls fel att ha för stödeldning mm, och spec om det skulle bli riktigt kallt 12-15-18 minusgrader så kan det ju finnas ett stödbehov, helt klart. Men det går ju faktiskt precis lika bra med någon slags billigare braskamin, insats eller gjutjärnskamin och elda lite ved de ggr det skulle vara aktuellt isf, Mvh Raffen.Japp men nu är vi inne på komfort igen. I mitt hus skulle det inte bli så bekvämt att elda i en insats i öppna spisen och en luft/luft vid 12-18 minus grader.Frågan är väl om det blir det i något hus? Fast man kanske vänjer sig?
Höre du Raffen du har ju elförbrukning med uppvärmning och allt som ligger lite högre än min hushålls el ca 6800kwh hur bär du dej åt. Måste vara en grymt effektiv luft pump. har du inga lampor i huset
Tjenare Raffen...imponerande förbrukning..vad har du för inne temp 17-18 C Tjoho nu är våren här...va gott solen värmer mvh kungroine
Toppen Raffen....Eldar också i en kamin (sågottsom Gratis ved) Gammal ojepanna med pellets årskostnad ca 5-6 tusenän så länge ....allt går upp Till och med snuset... Mvh ronald