Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mjukstart kan orsaka att motorskyddet löser ut!  (läst 2946 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Mjukstart kan orsaka att motorskyddet löser ut!
« skrivet: 02 juli 2007, 18:09:57 »
En bekant som för en mÃ¥n sedan fick installerat en IVT Optima har sedan startdatum haft Ã¥terkommande problem med att motorskyddet löst ut. DÃ¥ maskinen utrustats med mjukstart som extra finess, riktades misstanke mot just denna. När vederbörande tog kontakt med IVT bekräftades att misstanken var välgrundad, de hade haft ett flertal problem med nämnda anordning, och lovade byta ut mjukstarten till en uppgraderad version som var bättre. PÃ¥ frÃ¥gan varför man inte för en mÃ¥n sedan levererade den senaste versionen istället för en undermÃ¥lig blev svaret, vi mÃ¥ste tömma lagert först. SÃ¥ledes skickar IVT medvetet ut skit till sina kunder, folk som har fÃ¥tt förtroende för företagets produkter. Mycket dÃ¥ligt IVT, (jag är säker pÃ¥ att folk frÃ¥n IVT läser här, sÃ¥ välkommen att kommentera).   fiR:
Så har ni ett montage med problem som ovanstående, begär en ny mjukstart av IVT! knUp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Mjukstart kan orsaka att motorskyddet löser ut!
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2007, 07:25:46 »
När vår Optima 600 levererades häromveckan medföljde ett separat papper som sade att mjukstart inte är installerat, det skulle levereras senare. Undrar hur det kommer att hantera av installatören?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Mjukstart kan orsaka att motorskyddet löser ut!
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2007, 13:10:15 »
Hej,

hplps citat är nog lite missförstått. IVT skickar naturligtvis inte medvetet ut bristfälliga mjukstarter. Det handlar om en mjukvaruppdatering. Den gamla är inte kompatibel med rego 800, men funkar fint med rego 600.
Det innebär att den fortfarande monteras i vätska/vatten maskiner, det lagret kommer att tömmas.
Misstänker att formuleringen ändrats under gång....

Cronos

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Mjukstart kan orsaka att motorskyddet löser ut!
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2007, 21:01:29 »
Kan ju vara sÃ¥, men maskinen det gäller är den gamla modellen med kolvkompressor till vilken det levererades mjukstart som tillbehör. Huruvida han har Rego 600 eller 800 i den vet jag med säkerhet inte. Skall frÃ¥ga när jag fÃ¥r tillfälle. Med säkerhet kan jag säga att en släkting till mig fick installerat den senaste modellen med scroll, och sÃ¥ klart Rego 800, mjukstarten var inte heller där monterad, den kommer senare. Precis som i  Erik-NA skrev. SÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ngt allt väl, men om man väljer den äldre varianten verkar det som man fÃ¥r en tvivelaktig mjukstart, om man nu väljer till en sÃ¥n.
Sen kan man ju tycka att har man en Optima mod ä med Rego 800, så varför skicka en mjukstart när man inte gör det till Optima ny med Rego 800.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Mjukstart kan orsaka att motorskyddet löser ut!
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2007, 19:53:17 »
Jodå, det var en rego 800. Så ev missförstånd torde väl ligga hos leverantören.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!