0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fast stöttar man med el så slipper man betala sotningsavgiften.
Nog bra med lite olika lösningar..Sen kan det vara olika lösningar i olika "faser" av ens liv...I mitt hus är det kört med ved, råspån, torr spån, koks/kol, olja, ved igen (nästan 20 år), elpanna några år, och nu VP.Jag kom in när oljan kostade ca 350:-/m3Vad min "nästa" värmelösning blir vet jag väl inte. Men allt lutar åt en ytterligare VP!Så en lösning idag behöver inte vara för all framtid, vem vet hur framtiden ser ut?Jag har en kompis (pensionerad skogsarbetare) han har flera hundra hektar skog. Hans bästa investering är värmepumpen som han satte in för snart 20 år sen. Uppvärmd yta ca 400 m2 20 kw värmepump.Gissa hans vedförbrukning under många år...
Nog bra med lite olika lösningar..Sen kan det vara olika lösningar i olika "faser" av ens liv...
Citat från: Bertil skrivet 02 juli 2007, 16:51:32Nog bra med lite olika lösningar..Sen kan det vara olika lösningar i olika "faser" av ens liv...Exakt. Man behöver ju inte köra med ved hela livet.Vem vet vad det finns för uppvärmnings system om 15-20 år.En mörk materia panna kanske
Allt kommer att va drivet med solenergi. Kanske inte om 15-20 år, men om 50 år så är Vi där...mvh humlan.