Hej.
Jag har en sak som jag vill ha lite råd och synpunkter på då jag är helt grön inom detta område men hittade det här mycket fina forumet
Jag har fått en luft värmepump av en bekant och den är av modell Panasonic CU-E12CK5 och CS-E12CKP.från 2003
Bakgrund: Min bekant sålde sitt hus och i samma veva skulle åka på semester när pumpen strulade och la av. Då han inte hann fördjupa sig i problemet köpte han en ny pump till huset för att nya ägarna inte ville ha den gamla om den strulade.
Orsak till Bytet: Pumpen gav bra värme men isade totalt igen och verkade inte frosta av sig själv. Han fick tina upp den med varmvatten och varmluft pistol.
Tid på året var jan 2006 ca –10 till –15 ute (värmekabel finns i tråget men sitter inte inkopplad nu på plinten)
Plats: Eskilstuna södermanland
När han tinat upp den funkade den som den skulle men isade igen inom några dagar . Någon typ av tekniker kom ut och kollade den, fyllde på med kylmedia och vakuum sög den. Funkade något dygn innan samma sak hände med pumpen igen. Då slängde han ut den.
Kylkillen trodde att det kunde röra sig om en ventil som var sönder men inget konstaterande gjordes att detta var felet.
Han fick en felkod H men kommer inte ihåg vilken..
Någon som har funderingar,lösningar och kanske en förklaring till vad som skett??
Tack på förhand .
vänliga hälsningar Gustaf