Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarplaceringsfrÃ¥gor  (läst 1720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Nybörjarplaceringsfrågor
« skrivet: 30 juni 2007, 00:00:20 »
Hej!

Som sann v/p-motstÃ¥ndare (eldar ved) har jag nu starka planer pÃ¥ att investera i en lv-pump  :D

Jag ska har en mindre pump i ett någorlunda isolerat uthus för att värma en liten pubdel och ett gästrum på c:a 45 kvm. Pumpen kompletteras förhoppningsvis vår och höst med hemmasnickrad luftsolfångare. Det blir en liten Atlas-inverter från Rusta med snabbkopppling (hör redan bu-ropen runga i forumet).

1. Hur stor roll spelar väderstreck vid placering av utedelen? Eftersom jag tycker de är så förbenat förfulande, särskilt i en gammal gårdsmiljö, funderar jag på att ställa kompressorn på baksidan vilket då dessvärre är i nordost-läge.

2. Jag tänker använda markstativ fär att inte riskera vibrationer i den gamla träkonstruktionen. Räcker det att gräva ut och grusa samt lägga betongplattor att ställa stativet på eller måste jag gjuta? Sidofråga: Var skaffar jag ett hyfsat och billigt markstativ? HIttade ett på Jula á 695:-.

3. Hur gör man för att slippa alltvatten/is..? Låda under har jag läst om på forumet. Känns lite primitivt dock.

Tackar och bockar även om jag känner mig som en katt bland hermeliner...
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nybörjarplaceringsfrågor
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2007, 00:20:39 »
Hej.

Även om vi tjatat livet ur ämnet med placering av utedelen och kanske kommit fram till att den mår bäst i sydläge, så tror jag att det är "mycket skrik för lite ull" så att säga. Göm du utedelen bakom hörnet.

Man kan ju lätt göra ett eget markstativ. 1 säck grovcement på Byggmax för 40 kr. Gräv två gropar, fyll med cement. Kör ner två T-formade rör. Jag och Dalken har gjort så med bra resultat, inte ett pip hörs från utedelen.

Det finns en massa lösningar på det där med isbildningen, men om du inte bor alltför långt norrut så räcker det oftast att ha 40-50 cm fritt under maskinen. Jag vet däremot inget om Atlas LLVP, har de värmeslinga i tråget ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjarplaceringsfrågor
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2007, 00:29:37 »
Tackar för svar! Ett betongklump ska man väl kunna fixa.

JodÃ¥, pumpen har värmeslinga i trÃ¥get samt "automatisk intelligent avfrostning" (snömos för att köldmediet flödar i motsatt riktning för att vid behov frosta av  flänsarna - standard gissar jag?). R410, max 2,7 kW vilket är lagom för mig, COP3,4 (3,2?), Sanyo Rotary-kompressor.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Nybörjarplaceringsfrågor
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2007, 01:10:15 »
Ni sörläningar har ett problem, slut bry er för det kommer en vÃ¥r  ;D
Med tanke pÃ¥ is  *roflmao*
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!