Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag fattar inte ett skit ang min cz 50, HJÄLP mig nÃ¥gon !!  (läst 1651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stirrbas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fick min cz50 installerad 20/7-07.
Har fört logg varje dag sedan installationen och blir jävligt brydd över hur extremt mycket ström den drar. knUp knUp
Det fösta jag gjorde när den var installerad av firman va att ställa varmatten prion på låg så inte patronen ska hoppa in nu på sommaren .
Det måste ju vara fel i någon jäkla inställning eller nåt, men jag fattar ju inte ett skit. Sc:,h Sc:,h
jag har en separat elmätare endast för pumpen som jag läser av följade siffror på:

Datum: 070620  -   594194 kw
          070629   -   594910 kw
Det betyder ju att denna super pump  har dragit 716 kw pÃ¥ nio dagar .
snälla kan någon ge tips på va fan det e frågan om
Grym på att köra mobilkran o bärgninsbil men fattar ine ett skit ang fvp o dyligt :-)

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
hej

För att hjälpa dig ställer jag några frågor.


1....Har du någon värme på till bostaden eller är detta till VV?
2...är det fläktar etc i denna förbrukning?

Om du läser av vatten mätaren har man en hint om VV förbrukn för det bör vara ca 40% av totala vatten förbrukningen.

Ren el till VV bör ej gå mer än 30-40kWh/dygn och med VP bör man kunna halvera det.

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
och du är säker på att sista siffran är hela Kw och inte tiondelar

Utloggad stirrbas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tenare och tack för ett snabbt svar , grymt!!!
Pumpen är instäld pÃ¥ 20 grader i rums temp o grejar den inte det nu sÃ¥ ska gunnar pÃ¥ comfort zone fÃ¥ en fvp ner tryckt i halsen  knUp, skämt o sido ;)
gällande den sista siffran på elmätaren så e den markerat med en röd ram och det e ett sträck där ifrån o där står det kwh.
det betyder väl kw i timmen eller e jag helt ute o cycklar. :D
Grym på att köra mobilkran o bärgninsbil men fattar ine ett skit ang fvp o dyligt :-)

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Röda siffran är 1/10-delar vilket då ger 72 kWh. Eller?

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 29 juni 2007, 21:05:07 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad stirrbas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hahahahahahahaha, fy fan så jävla glad ja blir om du har rätt, det lär väl märkas när elräkningen kommer.
 studs studs
Fan, ja har verkligen noll koll.
Tack så hemskt mycket för den snabba hjälpen.
FÖREDÖMLIGT
Grym på att köra mobilkran o bärgninsbil men fattar ine ett skit ang fvp o dyligt :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!