Ett första omdöme om Daiseikai RAS-B10SK(A)VP-E
Maskinens hölje är helt av aluminium även bottenplåten samt batteriet är blue fin (epoxylackerat) isoleringen är mycket bra.
Innedelen är extremt tyst på lågvarv men låter relativt mycket på högvarv ( mycket luft som skall gå igenom!)
Innedelen är extremt liten på höjden och kommer väldigt mycket till sin rätt över en ytterdörr (bara 25cm) och ändå upp till 6,5kw uteffekt
Ytterdelen morrar något beroende på Twinrotarykompressorn men är inte högljudd direkt (inte lågmäld heller).
Tyckande!
Dyr!
Utedelen är stor!
Vid demotering syns att detaljer är handgjorda på höljet (men inget negativt i det)
Innedelens kopplingsplintar är enkla, och irriterande här är att jordskruven bara består av just en skruv (lämpligt att använda kabelskor)
Samtliga skruvar saknar självhållning och ramlar loss när dom skruvas ut vid kabelkopplingen.
Intressant är dock möjligheten till uppgradering samt att den ofta passar in över dörren och att den aldrig blir rostig annars kan inte jag se något speciellt markant i nytänkande eller något som får mig att tro att den skulle vara väldigt hållbar i jämförelse med andra!
Om den verkligen fungerar bra vet man ju först om ett par år.
Japanbyggd är den och det gör väl priset lite dyrare (Dom äter väl ris i Japan med men det är väl lite dyrare där

)
Så min alldeles egna bedömning om Daiseikai är följande!
Har du trångt om plats inne och vill ha innedelen över ytterdörren samtidigt som du vill ha stor effekt så välj denna pump Thumbsup.
Behöver du stor kyleffekt och vill ha möjlighet att uppgradera denna så välj denna pump Thumbsup. (värme vid +7grader, 6,1 eller 6,5 har ingen betydelse i jämförelse)
I övrigt så tycker jag att den verkar användbar!
När man har pengar och råkar äga en sommarstuga som man vill kyla och värma mest beroende på ljudnivån vid låglast. (den hörs då inte alls) Men värmen strömmar mot en. (alltså överdimensionerad) Det ger en mycket bra komfort.
Totalt omdöme! Vet inte och verkar bero på användningsområde, men är förmodligen inget dåligt köp (kostar dock en del)
Jag rekomenderar denna främst till Radhus och till Suterrängvillor där jag tror den gör sig riktigt bra.
I alla fall en pump värd att hålla ögonen på i vinter!