Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tömma köldmedia?  (läst 8794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
Tömma köldmedia?
« skrivet: 29 juni 2007, 11:16:32 »
NÃ¥gon som har nÃ¥gon uppfattning om hur mycket det kostar att tömma en värmepump pÃ¥ 3kg (?) R22?  NÃ¥gon som kan hjälpa till i Göteborg eller som har tips pÃ¥ företag som kan göra det?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2007, 11:21:56 »
NÃ¥gon som har nÃ¥gon uppfattning om hur mycket det kostar att tömma en värmepump pÃ¥ 3kg (?) R22?  NÃ¥gon som kan hjälpa till i Göteborg eller som har tips pÃ¥ företag som kan göra det?


Kan du inte lämna den till en återvinningsstation? På samma sätt som ett kylsskåp.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2007, 11:53:13 »
NÃ¥gon som har nÃ¥gon uppfattning om hur mycket det kostar att tömma en värmepump pÃ¥ 3kg (?) R22?  NÃ¥gon som kan hjälpa till i Göteborg eller som har tips pÃ¥ företag som kan göra det?


Kan du inte lämna den till en återvinningsstation? På samma sätt som ett kylsskåp.

MVH // Rolle

Nej, det fÃ¥r man inte. Pumpen skall lämnas tömd pÃ¥  pÃ¥ gas. Men vem kollar detta...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2007, 12:24:40 »
Nej, det fÃ¥r man inte. Pumpen skall lämnas tömd pÃ¥  pÃ¥ gas. Men vem kollar detta...
Precis... ringde kommunen för att frÃ¥ga om man kunde ställa den bland kylskÃ¥p och liknande...  de visste inte men skulle Ã¥terkomma.  Idag ringde de tillbaka och sa att man inte kan ställa den där, eftersom den inte omfattas av producentansvar utan skulle kastas i järnskrotcontainern.  Jag poängterade att den innehöll 3kg R22, men det tyckte hon inte var nÃ¥got problem utan bland metallskroten skulle den.

Samvetsgrann som man är, sÃ¥ ringde man ju "dumt nog" miljöavdelningen pÃ¥ kommunen och frÃ¥gade om det verkligen kunde vara sant.  De trodde inte att det kunde vara sÃ¥, men skulle Ã¥terkomma.  De ringde tillbaka och kom med det "trÃ¥kiga" svaret att man varken kan ställa den bland kylskÃ¥pen eller i skrotcontainern, utan skulle tömmas först och sedan kastas bland metallskroten...

suck...  man skall inte ringa för mycket när man har fÃ¥tt ett "bekvämt" svar...?  huvuddunk
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2007, 12:33:44 »
suck...  man skall inte ringa för mycket när man har fÃ¥tt ett "bekvämt" svar...?  huvuddunk

Kanske inte, men här tar du ditt miljöansvar på ett bra sätt.

Man kan bara önska att alla gjorde det istället för att kasta skiten i skogen. Man kan naturligtvis
tycka att kommunen, eller länstyrelsen, eller regeringen, eller vad man nu tycker det är för myndighet
som ansvarar för detta skall se till att det finns enkla och billiga(gratis) lösningar för att hantera
"miljöskadligt/farligt avfall", men nu är det inte så. Produkten i fråga som skall avpoleteras är faktiskt
din, och då är det rimligen ditt miljöansvar/samvete som skall hantera detta, även om det innebär
en kostnad för dig.

Det tycker JAG är att ta ansvar för miljön på ett sätt!

Tycker du jag är lite hård...?

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2007, 13:01:00 »
Det skiljer tydligen från kommun till kommun. Vissa tar en avgift för att ta emot en VP och vissa har andra villkor.

Sörab som har ansvaret för återvinning där jag bor skriver så här på sin hemsida.

"Byggavfall/Övrigt
   
Exempel pÃ¥ byggavfall:                                                                   

Badkar, Cement, Dörrar, Element, Fasta inventarier, Golv, Gräsklippare, Heltäckningsmattor, Tegel, Tryckimpregnerat trä, Värmepumpar etc.

Allt avfall som tillhör kategorin Byggavfall/Övrigt åker du själv med till en av SÖRABs återvinningscentraler, klicka här för öppettider. Väl på återvinningscentralen, finns personal som hjälper dig om du har frågor."

MVH // Rolle
 
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2007, 13:13:28 »
kör pumpen till alingsås så skall jag tömma den åt dig kostnadsfritt......

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2007, 14:01:14 »
som ansvarar för detta skall se till att det finns enkla och billiga(gratis) lösningar för att hantera
"miljöskadligt/farligt avfall", men nu är det inte så. Produkten i fråga som skall avpoleteras är faktiskt
din, och då är det rimligen ditt miljöansvar/samvete som skall hantera detta, även om
Jovisst... men jag tycker som sÃ¥ att med kännedom om hur mÃ¥nga privatpersoner resonerar, sÃ¥ är det nog en ganska stor risk att mÃ¥nga värmepumpar kommer att destrueras pÃ¥ ett felaktigt sätt, om kostnad och hantering ligger helt pÃ¥ privatpersonen/slutkonsumenten.  Ur miljöhänseende sÃ¥ vore det bättre om det gjordes till producentansvar som med kylskÃ¥p, eller om kommunen hade en deponi för dessa uttjänta pumpar (gärna avgiftsfinansierad).  Jag inbillar mig att det blir billigare om kommunen lÃ¥ter ta hand om 1000 pumpar/Ã¥r än om 1000 privatpersoner skall leta upp kyltekniker som skall göra det.

Dessutom verkar ju inte KUNSKAPEN inom (den här) kommunen vara så stor om hur dessa pumpar skall hanteras, så risken är ju överhängande att det i slutändan blir en felaktig hantering, även om slutkonsumenten har försökt göra rätt.

Nisse-Gurra:  Tack för ditt erbjudande.  Jag Ã¥terkommer om jag inte hittar nÃ¥gon lösning närmare...!
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #8 skrivet: 29 juni 2007, 17:40:30 »
Kollade vad en kylteknik-firma ville ha för att ta hand om gasen i min gamla Völundpump när jag bytte för några år sedan. 2.500 kr, sa dom, om det var med eller utan moms minns jag inte. Om det var ett normalt pris, så tror jag många tvekar och i stället ruckar lite på miljösamvetet.

I mitt fall löste det sig genom att installatören tog hand om den gamla pumpen. Sannolikt hamnade den otömd tillsammans med den gamla oljepannan i bingen för metallskrot.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Adrenaline

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2007, 18:13:19 »
Visst går det att lämna den på en återvinningsstation. Lämnade min gamla pump på Högsbo återvinningsstation i GBG för 2 veckor sedan och den innehöll R22. Dock så innefattas det mycket riktigt inte som producentansvar när det gäller värmepumpar så det kostar extra att lämna den, 800+moms så jag betalade 1000:-

Mycket pengar kan tyckas men det känns bra att ta sitt ansvar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2007, 19:38:25 »
Nu var detta inte i Göteborg, utan en grannkommun.  Deras skräp gÃ¥r iofs till Renova, men det betyder ju inte att de har samma utbud...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Adrenaline

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #11 skrivet: 29 juni 2007, 20:20:14 »
NÃ¥gon som har nÃ¥gon uppfattning om hur mycket det kostar att tömma en värmepump pÃ¥ 3kg (?) R22?  NÃ¥gon som kan hjälpa till i Göteborg eller som har tips pÃ¥ företag som kan göra det?


Jag uppfattade det som om det var i GBG med tanke på ditt inlägg. Hoppas att det löser sig iallafall även om det är i en grannkommun.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Tömma köldmedia?
« Svar #12 skrivet: 29 juni 2007, 20:37:18 »
Njae... jag skrev väl inte att det var i Göteborg... jag frÃ¥gade om det fanns nÃ¥gon i Göteborg som kunde fixa detta med tömningen.  Liksom lite större sannolikhet att fÃ¥ svar dÃ¥ än om man frÃ¥gar efter nÃ¥gon pÃ¥ Öckerö???
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!