Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vad ska jag välja?  (läst 1860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zeus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
vad ska jag välja?
« skrivet: 28 juni 2007, 21:32:19 »
Har köpt ett trähus i mellersta delen av dalarna byggt -36 på torpargrund 92m2 på två plan
finns vattenradiatorer och skorsten med 4 pipor  självdrag
vet inte förbrukning men enligt statistik 21-23 kwh/år
vill ha en kamin för mysfaktorns skull
samt att elda upp huset med när det blir strömavbrott som det blivit en del av på senare år
är borta en vecka i månaden så det måste sköta sig själv i bland
GH.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: vad ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2007, 22:14:29 »
Ingen kamin eldar sig själv, likaså fungerar ingen värmepump vid strömavbrott.
Men kombinerar du de två blir det ett lyckat resultat.
Vet ju inte hur mycket du vistas i övervÃ¥ningen  ;)
Kan du montera en kamin på bägge våningarna eller vill du ha den på övre är det enkelt.
DÃ¥ monterar du in en L/L värmepump pÃ¥ nedre som dÃ¥ även försörjer delar av övre med värme. En smal trapp till övre hindrar tyvärr värmen sprida sig upp och även var värmepumpen placeras pÃ¥ nedre plan har betydelse för spridning till övre vÃ¥ning  Thumbsup
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2007, 07:23:12 »
Det är väl en kostnadsfråga, vill du komma billigt undan så är luft/luftvärmepump ett bra alternativ.

En komplett luft/vattenvärmepump kostar uppåt 80-100 kkr med panna och allt.

En bergvärmepump kostar säkert 20-30 kkr mer inklusive borrhål, har du en stor tomt är kanske jordvärme ett alternativ, det kostar inte mycket mer än en luft/vattenvärmepump.

Hur värms huset idag?
Behöver nuvarande panna bytas?
« Senast ändrad: 29 juni 2007, 07:24:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zeus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: vad ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2007, 09:46:42 »
På över våniningen är det två sovrum och badrum
tänkte ha kaminen på botten plan senare kommer jag nog sätta in en på övre plan med
det finns ingen panna i dagslägge, och värmekällan kliptes av när huset såldes
efter som huset är på 92 m2 tycker jag bergvärme är för dyrt
lägger jag in kamin , L/L v.pump
tycker du då jag skall sätta in varmvatten beredare eller byta L/L till L/V värmepump
GH

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2007, 10:09:04 »
Det kommer bli dyrt hur du än gör.

Du måste ha en lösning som klarar varmvatten samt köldknäppar så en panna behövs nästan hur som helst. Kostnad ca 50 kkr inkl installation. Ska du resa bort en vecka i månaden räcker inte kamin + luft/luftvärmepump som värmekälla.

En luft/luftvärmepump kostar sen ca 20 kkr.
Lägg sen till en kamin så blir det nästan dyrare än en bergvärmepump.

Jag föreslår istället en komplett lösning med panna + luft/vattenvärmepump (om det inte funkar med jordvärme), det blir bättre driftkostnad på en sån.
« Senast ändrad: 29 juni 2007, 10:11:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vad ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2007, 10:31:32 »
Håller med, det är bättre att satsa på en enhet som säkerställer alla funktioner du är ute efter än att pussla med tre olika system som skall komplettera varann.
Har du gratis ved, sälj den och betala borrningen för bergvärmen eller jordvärmegrävningen.
Sätt in minsta tänkbara berg/jordvärmepump (5 kW) och 250-300 meter kollektor jordvärme om du rymmer det eller borra, det blir rätt säkert den långsiktigt bästa och mest ekonomiska lösningen.

En annan lösning som du kunde titta på är Sirius eller Zirius alternativ med direktexpansion, då behöver du inte stor grävbar yta för att få en fullvärdig värmeanläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!