ACE;
Invest MSG låter MIdea för mig och för ett par av deras modeller har jag kollat Cop vid olika temperaturer.
Inte är de så bra som de bättre märkena, speciellt under 20/7 fallet, men likväl...
Är ens behov tydligt som tillskott vid plusgrader, så är de inte dåliga för det pris de ligger på.
Men vid frostgrader faller de raskt i kapacitet.
Jag har testat min Appliance för 3000kr vid -10 och visst den ger värme, men inte som en E9-DKE, som jobbade på ned till -20 fortfarande med värme som räcker för små hus.
Allt beror ju på var man bor.
Jag var ute i dag i bara T-shirt, medan andra fortfarande har vinter. (+16 i solen, 10,9 i skuggan)
Jag har ingen värme på alls sen i morse och sitter här i 22+ likväl.
Till kvällen får väl App jobba lite om inte braskaminen dras igång i mysläge.
Hade jag bott längre norrut hade jag helt klart hållit mig till de 5Kw som finns för 5-10 tusen.
Likförb... så kan jag inte se hur de skulle kunna räknas hem just nu. Här har det inte varit riktig vinter mer än ett par dagar, och under -5 endast under få dagar och nätter.
(Jag har så klart kapacitet att klara vinter med elvärme-panasonic-braskamin och appliance cop 3,6.)
Varför då köpa en billig vp? Tja just nu behöver E9-DKE ett styrkort för innedelen. Det kostar 1700kr !!!
En Appliance kostade som sagt 3000 och har cop 3,6. 2005 känns avlägset när man ser dagens coptal på billiga vp.
E9-DKE kostade 18000 år 2005. Det blir en himla massa Appliance/Midea för de pengarna. 6 st !!!
Servicen var inget att klaga på heller. En som trilskades byttes mot en helt ny medan jag tittade på.
Det finns många som har synpunkter på Kinapumpar, men de flesta vet inte vad de pratar om.
Midea är ett megastort företag med 70 000 anställda, säljer flera miljoner vp om året.
De har ett joint venture med Toshiba vad gäller kompressorer, så där de sparar in jmfrt med tex panasonic är klenare komponenter.
I rätt miljö vid rätt användning så fungerar de bättre än vp från förr i tiden. De håller bättre än vp från förr.
Jag antar att de tex håller bättre än alla de som drabbades av H16.
Men det är som med bilar. Jag kör Volvo herrgårdsvagn. Skulle aldrig sätta mig i en punto, fjanto, clio, rivo, pygmebil.
Men de som skall från A till B utan last bör ha en fjantbil som drar minimalt, medan jag som alltid har halvfullt med verktyg inte skulle fått en fjantbil att hålla 10 000 mil. Volvon håller kanske 40 000 om jag har tur.
Alltså, om man behöver 3-4Kw vid plusgrader så räcker en "fjantpump" bra. och räknas hem snabbare än en större och dyrare vp.
Hur faller man för en liten 3000 vp? Man besöker kompisen som alltid hade det kallt, brände gasol och el så det dränerade börsen men likväl inte nådde mer än 20+ med massor av kalla sektorer. Hans vp gav komfort över ca 100m2 utan en enda kall sektor för en struntsumma.
Klart man slog till då Silvan hade rea. 3000 Hmmm det räcker inte ens till en ny kåpa till stiga parks klippdäck.
Det fattas ca 500kr så har den betalt sig, just nu, räknat på insparad el.
Då är det dags att se om jag hitter ett billigare styrkort till min E9- DKE