Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygglov pÃ¥ tomten  (läst 7770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Bygglov på tomten
« skrivet: 26 juni 2007, 09:13:33 »
hej ..
ska bygga mig ett föråd/vedbo på tomten å ringde å kollade upp vad som gäller ....

skojiga regler en friggebod behöver jag inte nått bygglov för utan bara grannens medgivande...vilket i mitt fall e omöjligt ....gubben tvärvägrar ...

btw nästa år får man bygga friggebodarna på 15m2 utan bygglov ...faktiskt riktigt vettigt ....


bygger jag större typ 20m2 behöver jag bygglov men inte grannens med givande  >:D
iomed att området på tomten inte e prickat dvs vätter mot vägen som går runt mitt kvarter

så det lät på kommunen som att det va helt lungt att söka bygglov å bygga,han va lite orolig över gransämjan men det va helt lagligt att bygga om jag har fått bygglovet så gubben har väl noll att hämta även om han ställer till med nå stor hvette ...

nää nu blir det att rita in mitt nya förrÃ¥d pÃ¥ tomten Ã¥ börja bygga,känns bra att fÃ¥ nÃ¥nstans att ha gräsklipparen ved,släpen,skotern,sparkarna  och pÃ¥ sommaren sÃ¥ man slipper dra dom runt halva sverge för att förvara dom...

weee det känns jädrigt fint  ;D


« Senast ändrad: 26 juni 2007, 09:21:06 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Bygglov på tomten
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2007, 09:16:15 »
Mig veterligen behöver du inte grannens medgivande för en friggebod, bara du har placerat den tillräckligt bort från tomtgränsen (4,5m).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygglov på tomten
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2007, 09:25:04 »
hej ..
joo men det e ju där problemet är 4,5 m e långt vill som inte ha förådet eller friggan mitt på tomten
det e ju lite skoj att ha kvar lite gräsmatta mitt på tomten

men det problemet e löst med bygglovet som häver 4.5 m gränsen  Thumbsup

ser det inte som en större förlust att måsta söka bygglov då jag får bygga tex 6x4 m å ställa det i princip vart jag vill på min tomt ....

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Bygglov på tomten
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2007, 09:26:53 »
Om du skall placera det närmare tomten än 4,5m så kommer grannen säkert att få yttra sig även om du söker bygglov.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygglov på tomten
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2007, 10:02:05 »
Precis, det ingår liksom i bygglovsförfarandet om du vill bygga närmare tomtgränsen...
I alla fall i min Kommun
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Bygglov på tomten
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2007, 10:29:36 »
Hej

Inte för att jag vet men hans granne bor tydligen på andra sidan vägen, doktorn bor ju liksom i en rondell och om man inte gränsar direkt till grannen så behövs nog inte medgivandet.
Jag jobbade men en som bor i den faschionabla delen Nockeby, hans granne kom alldrig och frågade om medgivande, och då blev min jobbarkompis tokig och satt hela dagarna och snickrade på överklaganden på sin grannes ombyggnad.

Så även om man inte har rätt att bli tillfrågad så har man rätt att överklaga, såg ni programmet om tjejen som byggde för högt på nån ö, det var en granne långt ifrån hennes hus som klagade.

MVH
Messer

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygglov på tomten
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2007, 12:07:08 »
Hej
allt beror ju på hur planritningen för området ser ut är det inga restriktioner så häver bygglovet 4,5 m gränsen
på min hörn tomt så är det bara ut mot gatan det det finns restriktioner pga snöröjning å trafik
så man inte skymmer sikten.....

har jag fått genom mitt bygglov så kvittar det,komunen har godtjänt det å jag har rätten på min sida
så jag ska inte kunna lastas för nått... alla mina papper är ok...sen om komunen gort fel e liksom inte mitt problem

sen att gubben blir förbannad struntar jag i ....allt byggs på min mark å inte på hanns mark
följer jag dom regler som finns å e uppsatta så har jag inte gjort nått fel
ska han dra det till tinget så gör det då jag känner mig inte direkt orolig iomed mina papper är helt i sin ordning
kan ju hända att komunen får en knäpp på näsan men det struntar jag i

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Bygglov på tomten
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2007, 12:18:27 »
Jo, men jag tror inte kommunen kommer att ge dig bygglov utan att frÃ¥ga grannen först.  Byggnad närmare tomtgränsen än 4,5m är väl per definition en avvikelse nuförtiden...?

Och även om du fÃ¥r ett bygglov, sÃ¥ har grannen rätt att överklaga det och ditt beslut är dÃ¥ inte giltigt tills ärendet är avgjort.  Det gÃ¥r alltsÃ¥ att förhala ditt beslut ganska mycket om grannen nu vill...
« Senast ändrad: 26 juni 2007, 12:25:38 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Bygglov på tomten
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2007, 12:39:08 »
Och även om du fÃ¥r ett bygglov, sÃ¥ har grannen rätt att överklaga det och ditt beslut är dÃ¥ inte giltigt tills ärendet är avgjort.  Det gÃ¥r alltsÃ¥ att förhala ditt beslut ganska mycket om grannen nu vill...
Så även om man inte har rätt att bli tillfrågad så har man rätt att överklaga, såg ni programmet om tjejen som byggde för högt på nån ö, det var en granne långt ifrån hennes hus som klagade.

I programmet på TV talade man om att efter 10 år kunde man känna sig säker. Problemet för henne var att hon ej kunde bygga klart och flytta in. Endast sådana åtgärder så att huset ej skulle förstöras fick hon utföra.

Rolig artikel om att få lov http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=467071

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 26 juni 2007, 13:08:04 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Bygglov på tomten
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2007, 12:47:15 »
Hej
allt beror ju på hur planritningen för området ser ut är det inga restriktioner så häver bygglovet 4,5 m gränsen
på min hörn tomt så är det bara ut mot gatan det det finns restriktioner pga snöröjning å trafik
så man inte skymmer sikten.....

har jag fått genom mitt bygglov så kvittar det,komunen har godtjänt det å jag har rätten på min sida
så jag ska inte kunna lastas för nått... alla mina papper är ok...sen om komunen gort fel e liksom inte mitt problem

sen att gubben blir förbannad struntar jag i ....allt byggs på min mark å inte på hanns mark
följer jag dom regler som finns å e uppsatta så har jag inte gjort nått fel
ska han dra det till tinget så gör det då jag känner mig inte direkt orolig iomed mina papper är helt i sin ordning
kan ju hända att komunen får en knäpp på näsan men det struntar jag i


Med såna grannar behöver man inga fiender... Förstår inte varför man skall tjafsa om sådana saker. Jag har svårt att tänka mig att vägra en granne att bygga på sin egen mark även om det är finare ur min synvinkel utan hans vedbod / garage eller vad det nu kan tänkas vara.

Det måste vara lite konstigt att mötas när man skall hämta posten osv efter sådana gräl..

Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygglov på tomten
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2007, 12:55:31 »
hej
vette fan vad det beror på att folk blir hjärndöda i sammhällen....tror dom har för lite att göra
dom går å retar upp sig på små skit saker...som gubben gör

e det snyggare att jag ställer ut en båt ...min byggställning,gräsklippare ...min ved å allt annat skit jag har på tomten vid hanns tomt gräns..knappast
ett litet föråd på 3x6 m stör förmodligen beytydligt mindre å skulle va ungefär 100x mindre störande


jag har alltid levt efter att det som e mitt e mitt å andras ägor tomter eller mark skiter jag i
dom äger sin markbit så det har jag inget att bry mig i ...det är bätre jag ser efter det jag äger än att bry mig i andras grejer å egendom

hur länge har gubben rätt att överklaga ??
om jag fÃ¥rbygglovet sÃ¥ e det ju bara att vänta i 3Ã¥r Ã¥ sen börja bygga vet han inte om att jag har bygglovet kan han ju häller inte överklaga det  a:gl det gäller väl i 5 Ã¥r bygglovet
« Senast ändrad: 26 juni 2007, 13:01:42 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bygglov på tomten
« Svar #11 skrivet: 26 juni 2007, 13:10:39 »
Jo, men jag tror inte kommunen kommer att ge dig bygglov utan att frÃ¥ga grannen först.  Byggnad närmare tomtgränsen än 4,5m är väl per definition en avvikelse nuförtiden...?

Och även om du fÃ¥r ett bygglov, sÃ¥ har grannen rätt att överklaga det och ditt beslut är dÃ¥ inte giltigt tills ärendet är avgjort.  Det gÃ¥r alltsÃ¥ att förhala ditt beslut ganska mycket om grannen nu vill...

Helt rätt Ridax!  4,5 meter är det som gäller till grannens tomtgräns och vill man närmare sÃ¥ mÃ¥ste grannen ge sitt tillstÃ¥nd. Samma sak med bygglovet, det gÃ¥r förfrÃ¥gan till grannen och om grannen överklagar sÃ¥ kan ärendet ta flera Ã¥r. SÃ¥ i dylika ärenden sÃ¥ är en god grannsämja guld värd, sÃ¥ lycka till med bygget Dr Chun-Lan.


Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Bygglov på tomten
« Svar #12 skrivet: 26 juni 2007, 14:06:06 »
hej
vette fan vad det beror på att folk blir hjärndöda i sammhällen....tror dom har för lite att göra
dom går å retar upp sig på små skit saker...som gubben gör

e det snyggare att jag ställer ut en båt ...min byggställning,gräsklippare ...min ved å allt annat skit jag har på tomten vid hanns tomt gräns..knappast
ett litet föråd på 3x6 m stör förmodligen beytydligt mindre å skulle va ungefär 100x mindre störande


jag har alltid levt efter att det som e mitt e mitt å andras ägor tomter eller mark skiter jag i
dom äger sin markbit så det har jag inget att bry mig i ...det är bätre jag ser efter det jag äger än att bry mig i andras grejer å egendom

hur länge har gubben rätt att överklaga ??
om jag fÃ¥rbygglovet sÃ¥ e det ju bara att vänta i 3Ã¥r Ã¥ sen börja bygga vet han inte om att jag har bygglovet kan han ju häller inte överklaga det  a:gl det gäller väl i 5 Ã¥r bygglovet

Gå över till honom och snacka i lugn trevlig ton för att höra varför han inte vill att du skall bygga en vedbod. Antagligen så har det inget med vedboden att göra, utan bottnar i något annat... Vedboden är säkert bara ett sätt att jävlas lite... Det är säkert det lugnaste sättet att lösa det..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Bygglov på tomten
« Svar #13 skrivet: 26 juni 2007, 14:19:10 »
hur länge har gubben rätt att överklaga ??
om jag fÃ¥rbygglovet sÃ¥ e det ju bara att vänta i 3Ã¥r Ã¥ sen börja bygga vet han inte om att jag har bygglovet kan han ju häller inte överklaga det  a:gl det gäller väl i 5 Ã¥r bygglovet

Om kommunen anser att han skall tillfrågas så kommer han att få veta.
Jag håller med D_Sundsvall att det är bättre att försöka prata.
Fundera om det inte finns någon morot du kan vifta med.
Kanske finns det nÃ¥got som han behöver eller kan ha glädje av, kanske en liten LVP.  :)

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygglov på tomten
« Svar #14 skrivet: 26 juni 2007, 14:20:14 »
Hej..
Skit...
det funkade inte,får ge mig killen på komunen har kollat på högre ort
lagen säger inget om 4.5 m men av gammal hävd är det så....grrrr

jaja det blir ett skärm tak på gaveln på kåken i stället så jag rymmer släp/skoter + min ved där inne
det blir större än vad jag planerade 9x4m ca men skit samma det skadar inte att ha lite plats häller

mitt nästa hus ska ha skottsäkert avstånd (308 win) till grannar å tomten ska va minst 55ha
utanför statsplanerat område

tilllägg
njaa har pratat med gubben om det här en gång å det va tvärstopp ,,fick för mig att det va pga att en annan granne ställt en lekstuga 1m från hanns tomt gräns + att min hund gård stod lite för nära hanns tomt
2m ca
men hvette häller jag krusar gubben fixar han inte att va som folk så får det va så, men...vänta då han vill ha nått som behöver grannens tilllåtelse ...då ska det va stopp från min sida med
öga för öga  som det stÃ¥r i bibeln...

ska btw ställa dit en skogs koja som e 5x2m å 3m hög ..skiten går på hjul å e flyttbar så jag lär inte behöva nått bygglov går lika bra å ha veden i den som i ett föråd ...gnäller nån drar jag efter den 2m å ställer tillbaks den dagen efter.. >:D
« Senast ändrad: 26 juni 2007, 14:28:53 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!