Jag har snurrat runt en del om efter en lämplig ersättare för min CTC 1100 Miljö panna (El eller olja) från 1995. Som bekant finns det en "djungel" därute när man skal till och välja. Jag har några frågor om vilka typer av lösningar som kan vara lämpliga. Först, några bakgrundsfakta (har sett att en del har lagt upp detta permanent - hur gör man?):
Bor: Karlstad
Byggår: 1978
Årsförbrukning El: 27 000 KWh
Årsförbrukning olja: 1 m
3Hustyp: 1-plan med inredd källare plus vidbyggt garage
Boyta: 113 + 113 m
2 plus garage 55 m
2Ventilation: Mekanisk frånluftsventilation
Boende: 2 personer i 60-årsåldern, med besök av barn och barnbarn
Bad: 1 bad med dusch samt 1 dusch
Innetemperatur: 23
o C
Stigartemperatur vid -20
o C: mellan 60 - 70
o C
Typ av värmeelement: Högtemperatur
Cirkulationer: Två på övervåningen, två i källaren och en i garaget
1. Huset har haft allvarliga mögelproblem i källaren pga att grundvattnet ligger mellan 0,2 till 0,6 m under underkant källarplattan. Löstes genom att bygga om källaren så att det fick en "badkarsspärr" mot fukt i ångfas.
OBS! Gäller ej vatten. En installatör vägrar att installera bergvärme pga att läckande tryckluft i samband med borrning kan tränga upp grundvattnet i källarplattan. Är detta en påtaglig risk?
2. Om man väljer bergvärme, talas det nuförtiden mycket om en utarmning av värmeinnehållet i borrhålet. Har inga grannar inom en 2-3 hus radie som kan tänkas installera bergvärme (har elvärme eller dylikt). Hur mycket kan värmeinnehållet minska på en 10-årsperiod resp. på en 20-årsperiod?
3. Om man väljer en luft/vatten värmepump, har jag fastnat för Daikin Altherma, eftersom denna har högre verkningsgrad (?) än andra och att kompressorn är inomhus, dvs ingen frysrisk vid strömavbrott. Men, den ger max 55
o C i stigartemperatur. Representanter som jag har talat med ger olika svar på frågan om den kommer att ge tillräcklig med värme eller inte. En säger ja (fast han kan inte förklara hur), och en annan säger nej och rekommenderar luft/luft istället som han också säljer. Kan man kompensera för lägre stigartemperatur genom att öka flödeshastigheten? Eller måste man byta element, dvs. öka värmeavgivningsarean?
4. IVT Optima har en högre stigartemperatur, 65
o C. Men, enligt deras egna kalkyler ger blir besparingen "endast" 14 000 KWh per år. Har inte uppgifter på Daikin så att det går att jämföra. Finns det hjälp att få med detta?
5. Om man väljer luft/luft (kul, men dyrt, med kylning) har jag rekommenderats en lösning med två stycken (en på övervåningen och en i källaren) Panasonic 08-edition med extra isolerad utedel (special från IOS i Degerfors) och som uppges ha CoP 3 vid -20
o C. Klart billigaste investeringen. Men, hur blir det med besparingen? Särskilt med tanke på att det finns en kortsida på övervåningen och en kortsida i källare som
inte nås fullt ut av luften från värmepumparna enligt uppgifter från representanten. Det går att installera värmeförflyttare som kan hjälpa till, men hur tysta går sådana?
Vilka alternativ uppfyller mina värmebehov?
Vilket alternativ ger best payback i relation till investeringen?
Tacksam för svar!