0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kortfattat beror den stora värmemängden på att man drar ur värmen ur acktanken helt, medans de andra belastar acktanken runt 50%.
som jag fattat det så e det viktigt att få till flödena i det systemet så man utnytjar vatten tempen max idealet vore att kunna dumpa ut 10-15 gradigt vatten i botten på tanken
jag har 3 slingor till varmvattnet, tvivlar på att en tappautomat är effektivare. räkna även med drivenergin.jag kolla bara lite snabbt i PDF:en en slinga i tanken ger 36% nyttjandegrad 2 slingor låg på 60-70%.jag har 3 slingor alltså ligger jag på 96-106 % nyttjandegrad
hej nu har jag kollat lite en vanlig slät 750liters tank med 90mm pur isolering kostar ca 6400kr + moms tappvatten automaten kostar ca 5000kr plattvärme växlaren för solfångare ca 800kr .termostatstyr till den plattisen går på ca 1000kr totalkostnad ca 14 800kr en likadan tank å isolering med 2 stående solslingor + 2 varmvatten slingor kostar ca 15 800 kr det skiljer mindre än jag trode men lika fullt är plattis systemet lite billigare.sen beror det ju lite på om man ska ha tempstyrd beredning av varmvatten mm mm den andra aspekten e ju att det går relatift enkelt att kompletera upp en redan befintlig anläggning med plattvärme växlarna ,,,det är lite mer jobb med solslingorna
Urklippt ur rapporten- Kalkbeläggningar kan uppstå när färskvatten värms. Ju varmare vattnetblir desto större blir risken för kalkutfällning. Kalkbeläggningar i värmeväxlareförsämrar värmeöverföringsförmågan. Problem med kalkbeläggningarförekommer i de områden där vattnet är kalkhaltigt.
Citat från: Art Deco skrivet 25 juni 2007, 10:10:59Urklippt ur rapporten- Kalkbeläggningar kan uppstå när färskvatten värms. Ju varmare vattnetblir desto större blir risken för kalkutfällning. Kalkbeläggningar i värmeväxlareförsämrar värmeöverföringsförmågan. Problem med kalkbeläggningarförekommer i de områden där vattnet är kalkhaltigt.Det gäller alla värmeväxlare, även slingor i tank som är en form av värmeväxlare. Men när slingorna i tanken är igensatt av kalk är det lite svårare att reparera än en extern värmeväxlare.I länder med mycket större kalkproblem än hos oss är det nästan alltid externa värmeväxlare.
Hanssons pdf (från 1996) var mycket intressant, där finns 2 faktorer till att se upp med.1:"Värmespikar". Uppkommer när en förbrukare till öppnar värmekranen samtidigt (typ person 1 duschar medans person 2 börjar handdiska m.m)2:Urklippt ur rapporten- Kalkbeläggningar kan uppstå när färskvatten värms. Ju varmare vattnetblir desto större blir risken för kalkutfällning. Kalkbeläggningar i värmeväxlareförsämrar värmeöverföringsförmågan. Problem med kalkbeläggningarförekommer i de områden där vattnet är kalkhaltigt.
En kraftig magnet som monteras på ingående vattenrör och eliminerar detta med att kalk fastnar i rör, kaffebryggare, diskmaskiner m.m. Denna kraftiga magnet kostar runt 1000 lappen och tar aldrig slut./Bosse