Så har vi haft hembesök av en "konsult" som föreslog oss att slå till på en LG Nordic Art Cool NO9AW för 23" plus eldragning. I den djungel av märken och prestanda som finns så är det inte lätt att sortera den ena från den andra. Det som föreföll mkt. positivt med denna pump är att den är extremt tyst, 20 db på innemodulen.
Någon som har egna erfarenheter av denna produkt?
Hej.
Det låga dB-talet som försäljaren presenterade avser lägsta fläktnivå. I princip bör man undvika det lägsta fläktläget eftersom värmedistributionen i huset blir för dålig. Man får inte ut värmen helt enkelt.
Sedan måste man titta på var i landet du bor, ditt hus, yta, byggnadsår, planlösning mm för att få en uppfattning om hur stor maskin du ska ha. Ett vanligt misstag är att köpa för liten pump.
Om du tittar på:
http://www.energimyndigheten.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/F_PreGen01?ReadForm&MenuSelect=1F77EA56CBB44158C12571A30031AE69Så ser du att de flesta maskiner ligger på 50-60 dB vid max fläkthastighet, mätt på 1 m avstånd.
Om jag inte missminner mej så har LG Art lite högt diskantljud vid högre fläkthastigheter som kan upplevas som störande, men jag kan minnas fel.
-Är du enbart ute efter en snygg maskin med låg ljudnivå så kan Daikin var ett alternativ. Men jag tror att designen tar en del av den tekniska prestandan är jag rädd, gäller nog både Daikin och LG. Det är främst storleken på innerdelens värmeväxlare som avgör hur hög verkningsgrad blir.
MVH/Gano
PS: Ja det är verkligen en djungel av värmepumpar därute.