Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ack & golvärme pÃ¥ sommaren  (läst 3560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
ack & golvärme på sommaren
« skrivet: 11 december 2004, 13:46:26 »
Sitter o funderar på lite saker som kanske kommer att vara aktuelt om några år.
Har funderat på att lägga vattenburen golvvärme i köket när jag nån gång i ramtiden renoverar där. om jag lägger klinkers golv så vil jaf troligtvis ha golvvärmen på året om. kommer i sånna fall ha deta på en separat slinga så att jag kan stänga av de övriga slingorna & endast värma golvet.
Det berörda golvet är på ca 50m2 & ger då en på tok för liten vatten volym, detta måste då lösas med en ack.tank som jag ser det, eller fins det andra lösningar?
Hur stor ack behöver jag?
Kan man andvända en elektrisk vvb som ack? (har dessa in/ut i varsin ände?)
Acken skal väll seriekopplas med vb-fram?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ack & golvärme på sommaren
« Svar #1 skrivet: 11 december 2004, 16:17:45 »
Citera
Hur stor ack behöver jag?
Kan man andvända en elektrisk vvb som ack? (har dessa in/ut i varsin ände?)
Acken skal väll seriekopplas med vb-fram?

150- 200 l är helt ok.
VVB jorå, även om anslutningarna är i toppen går kalla röret ned till botten.
Men det brukar vara klena anslutningar på VVB, iofs blir det korta sträckor så det ska gå bra. Ibland kan man löda loss och komma åt grövre anslutning..
Men kom ihåg att RENSPOLA en beg VVB mycket noga, enormt med skit kan det va i dom !!!!!!!!!!!!!!!!!
seriekoppla med VP stig till kallvattnet tycker jag sen varma anslutningen (den i toppen) till rad. stig.
När pumpen går blandas vattnet i tanken, men vid VP stopp då skiktas det, det kalla vattnet lägger sig i botten det gör att VVB (acken) fortsätter att leverere ut varmt vatten till radiatorernas stig.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:ack & golvärme på sommaren
« Svar #2 skrivet: 11 december 2004, 22:44:51 »
Vad händer om jag låter pumpen vara avstängd på sommaren men låter cirkpumpen gå i hela systemet?

radiatorvattnet borde ju värmas till 20 grader av radiatorerna. är ni med på hur jag tänker.

vilken temp vill man ha på ett klinkersgolv för att man inte skall uppfatta det som kalt?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:ack & golvärme på sommaren
« Svar #3 skrivet: 11 december 2004, 22:52:36 »
vilken temp vill man ha på ett klinkersgolv för att man inte skall uppfatta det som kalt?

Ju tätare material desto varmare måste det vara. Om jag kör upp vårt hallgolv (kalkstensflis) till 20 grader så känns det fortfarande kallt. Först vid 25 grader börjar det kännas någorlunda behagligt. Så 20 grader är väl en bit på väg i alla fall.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:ack & golvärme på sommaren
« Svar #4 skrivet: 11 december 2004, 23:01:40 »
Jag har klinker i hela BV och det är kalas under vinterhalvåret ;D, men under sommaren kan det bli kallt, men skönt är det ändå om det är hett ute, men det är rumstermostater som sköter värmen och därför går det knappt värme i golvet eftersom rumstemperaturen är så pass hög att det inte öppnar ventilerna, men jag körde i sommar 23 grader på golvet och då blev det skönare. Körde konstant genom att tvångsöppna termostatventiler.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:ack & golvärme på sommaren
« Svar #5 skrivet: 11 december 2004, 23:03:20 »
vilken temp vill man ha på ett klinkersgolv för att man inte skall uppfatta det som kalt?

Ju tätare material desto varmare måste det vara. Om jag kör upp vårt hallgolv (kalkstensflis) till 20 grader så känns det fortfarande kallt. Först vid 25 grader börjar det kännas någorlunda behagligt. Så 20 grader är väl en bit på väg i alla fall.



OK, nu tror ju inte jag att man får upp 20 grader på golvet, då plattan borde kyla en del, så man når kanske bara 18 & det blir då för kalt gissar jag
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:ack & golvärme på sommaren
« Svar #6 skrivet: 13 december 2004, 17:46:58 »
Fins det nån nackdel med att låte en vvb vara ack? börjar dom läcka lättare ellr nåt?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:ack & golvärme på sommaren
« Svar #7 skrivet: 13 december 2004, 22:50:41 »
Det enda jag kan tänka mig är dimmensionen på anslutningarna.
Om beredaren är liten (50-100liter) sÃ¥ är väl anslutningen antingen 15 eller 18mm. 15mm är för klent och 18mm lÃ¥ter som om det skulle kunna funka  ??? men kan vara gränsfall.

Fast det är klart om man inte sätter "VVB acken" som första radiator i HELA systemet utan bara kopplar den i serie med just det golvet som man vill köra på sommaren och det bara är en slinga (eller kanske två) så borde kanske tom 15mm anslutning fungera.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:ack & golvärme på sommaren
« Svar #8 skrivet: 14 december 2004, 18:04:07 »
Det enda jag kan tänka mig är dimmensionen på anslutningarna.
Om beredaren är liten (50-100liter) sÃ¥ är väl anslutningen antingen 15 eller 18mm. 15mm är för klent och 18mm lÃ¥ter som om det skulle kunna funka  ??? men kan vara gränsfall.

Fast det är klart om man inte sätter "VVB acken" som första radiator i HELA systemet utan bara kopplar den i serie med just det golvet som man vill köra på sommaren och det bara är en slinga (eller kanske två) så borde kanske tom 15mm anslutning fungera.
Jag har för mig att jag hade 22mm anslutningar på min NIBE 200liters som jag sålde >:(

fick för mig att det var lättare att hitta en billig vvb på 2-300 liter istället för en ack. dom flästa ack:en verkar ju vara på 500liter, om man ska ha en som inte är dubbelmantlad. & det käns onödigt stort
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!