0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Några kommentarer:Min: bör nog ställas ner till under 20, 15 tex, det är minsta värdet som börvärdet på framledningen kan få. (enda anledningen att ha 25 där är om du har golvvärme som ska vara på under sommaren)
Max: är max börvärde på framledningen och 60 är helt OK (om du inte har golvvärme, då ska det vara 40-45).
I servicemeny varmvatten skulle jag öka varmvattentid till 40M för att prioritera varmvattnet bättre, som det är nu så gör den varmvatten i max 20 minuter, även om mer VV-behov finns, och värmer på huset i 20 minuter innan den återtar VV-laddning.
Ställer du upp värmetid till 40 (samma som varmvattentid) så är du egentligen tillbaka på samma skumma prioritering som förut. Om du duschar så märker du på en gång om VP:n prioriterar varmvattnet dålig, vattnet blir tvärkallt. Om VP:n avbryter uppvärmningen i huset i 40 minuter märker du troligen ingenting, inte ens vid svinkyla ute, möjligen kanske någon 10-dels grader ner.Därför bör man ställa VP:n att prioritera varmvatten ca dubbelt upp mot husvärme. Huset är värmetrögt och tål att varmvattnet prioriteras, men står du (eller någon annan familjemedlem i duschen) så vill man nog alltid ha varmvatten.
Hur är det med Hysteres?Förinställning 10 på värmepumpen och 15 på tillsats. Läste nånstans att Nibe hade 13 på värmepumpen. Är det smartare att låta den komma mer "efter" innan den nollställer integralen ur en ekonomisk synvinkel?? (för visst är det det hysteres betyder?)
<Smogz> Ladda ner installationsanvisningen till din Thermia Diplomat Optimum från nätet, där står förklaringar för alla inställningarna.
Jag laddade precis ner den från http://www.energicenter.com/downloads/optimum-installtaion.pdfDäremot så vet jag inte om det är senaste revisionen, men man får mycket läsbart i alla fall.