0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Vi skall installera värmepump i nästa vecka och jag är osäker på placeringen. Vi funderar på att placera den över ytterdörren (där finns 32 cm hög vägg). Vi tror att ljudet stör oss minst samt att vi kan få spridning i större del av huset. Vi kommer att behålla våra varmvattenelement under fönsterna som komplement på vintern. Påverkar det att vi har frånluft i kök och badrum?Ett annat förslag är i tv-rummer som är efter vardagsrummet men risken är väl att man stör sig på oljudet från innedelen.Vad tycker ni är bästa placering?
Tack för era svar och engagemang. Tyvärr (i detta fall) så är det ännu mindre plats över altandörr/fönster (ca 18 cm om man tar bort fodret). Jag har tagit bort dörrarna mellan allrummet och kpr men visst är det lite instängt där och i-see lär knappast få optimalt rum att agera i. Väggen till köket är kvar mest för att få en vägg att placera matbordet mot. å andra sidan så kanske rummet kan agera ljudfälla? Vi valde mitsu i-see mest för den tysta innerdelen och dess plasmafilter. Vi är mest beroende av kylan från mitsun i vardagsrummet/tv-rummet. Ett tredje alternativ är på väggen vid toaletten? men jag har förstått det som att det är bäst att placera den på en yttervägg.Jag funderar lite på hur värmen/kylan sprider sig i huset då vi har självdrag med frånluft på toalett, badrum och kök och tilluft i sovrum allrum och vardagsrum/tv-rum. Kan värmen verkligen sprida sig mor tilluften?Utedelen tänkte vi placera under fönstret till köket vid kpr. Jag letar efter ett markstativ för jag tycker inte att lecablocken har så tilltalande formspråk vid vår entré. Vår installatör dissade mig när jag försökte köpa ett av honom och sa att det fick jag ordna själv om jag inte vill ha de på väggen. Jag har varit på k-rauta, Hornbach och Bauhaus men ingen av dem säljer ett stativ. Vet någon var man kan köpa ett i Skåne/Malmö?