0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Angående Daikin så tror jag vi pratar om samma utedel, ERYQ007A. Enligt katalogen ger den 8,4 kW vid +7/35C men har en angiven maxeffekt på 9,6 kW (kan det vara vid utetemp 28C?). Vi har bekanta som installerat en Daikin och de är nöjda, hoppas vi också kan bli det.
Pannan är från 1965 så vilken verkningsgrad är rimlig att räkna med?
För "er" som bor i skåne är det nog ofta vettigare att välja luft/vatten-värmepump, den enda varningen jag vill ge när det gäller luft/vatten i jämförelse med jord eller bergvärme är livslängden, jag har egentligen inga bevis för att den skulle vara kortare för en luft/vatten än för en jord eller bergvärmepump men rent logiskt tycker jag att en maskin som står ute och utsätts för väder och vind skulle kunna ha en något kortare livslängd, så i jämförelse med en jord eller bergvärmepump skulle jag nog anta att livslängden på en luft/vatten kommer att bli minst ett par år kortare, kanske mer.
Citat från: Rickard skrivet 16 juni 2007, 18:32:17För "er" som bor i skåne är det nog ofta vettigare att välja luft/vatten-värmepump, den enda varningen jag vill ge när det gäller luft/vatten i jämförelse med jord eller bergvärme är livslängden, jag har egentligen inga bevis för att den skulle vara kortare för en luft/vatten än för en jord eller bergvärmepump men rent logiskt tycker jag att en maskin som står ute och utsätts för väder och vind skulle kunna ha en något kortare livslängd, så i jämförelse med en jord eller bergvärmepump skulle jag nog anta att livslängden på en luft/vatten kommer att bli minst ett par år kortare, kanske mer. Stöldrisken Rickard, det har du glömt bort! Det var ju ett av dina tidigare argument mot luft/vatten. I och med att den oftast står utanför huset, så kan ju någon tjuv smyga in om natten och stjäla den medan du ligger och sover, skrev du i ett inägg. Det har du lika lite belägg för som ditt påstående att en luft/vatten har kortare livsläng är en markvärmepump.Sture