0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hört på CNBC Europe. Idag står utvecklings-marknaderna för 30% av världens BNP, med en tillväxttakt på 5%/år. Så inom 4 år, är deras ekonomier större än västvärldens!!! Vem hade kunnat tro det, för bara 10 år sedan!? Den rika västvärlden... Blir Vi den fattiga västvärlden nu? mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 20 augusti 2007, 13:46:45Hört på CNBC Europe. Idag står utvecklings-marknaderna för 30% av världens BNP, med en tillväxttakt på 5%/år. Så inom 4 år, är deras ekonomier större än västvärldens!!! Vem hade kunnat tro det, för bara 10 år sedan!? Den rika västvärlden... Blir Vi den fattiga västvärlden nu? mvh humlan.Hur är det med procenten, om världs-BNP är 100 så blir utvecklingsmarknadens andel 30. Växer dom 5% per år är dom uppe i 36,5 om 4 år.Växer inte väst något så är det 36,5 mot 70 då vilket ger 34,2%.
Raffen, tala om vad Du grundar dina påståenden med, jag har inte sett nåt belägg för vad Du säger. Jag däremot, har försökt förklara, å klargöra vad jag grunder mina påstånden på. Du bara säger att så här blir/är det, men vad grundar Du det på. Tramsa nu inte med nåt Du hört/läst, utan visa oss hur Du kommit fram till det påstår.mvh humlan.PS. Visst kan en uppgång forsätta hur länge som helst. Det är grundläggande fakta som styr vad som händer, vilka kommer från tillgång å efterfrågan. DS
Citat från: humlan57 skrivet 18 augusti 2007, 20:09:14Raffen, tala om vad Du grundar dina påståenden med, jag har inte sett nåt belägg för vad Du säger. Jag däremot, har försökt förklara, å klargöra vad jag grunder mina påstånden på. Du bara säger att så här blir/är det, men vad grundar Du det på. Tramsa nu inte med nåt Du hört/läst, utan visa oss hur Du kommit fram till det påstår.mvh humlan.PS. Visst kan en uppgång forsätta hur länge som helst. Det är grundläggande fakta som styr vad som händer, vilka kommer från tillgång å efterfrågan. DSHej Humlan! Jag grundar mina påståenden på teknisk analys Humlan, och den är ju ungefär lika säker som amen i kyrkan. Teknisk analys bygger på att man analyserar trender och trendförändringar som bygger på att priser rör sig i trender som styrs av attitydförändringar bland investerare i bl.a aktier, valutor och råvaror mm. En grundläggande målsättning med teknisk analys är att kunna se och avgöra när det skall ske vändningar i pågående trender, och detta har inget med aktiers underliggande värden (som t.ex PE-tal) att göra, vilket man tar fram via s.k fundamental analys.Mvh Raffen.
Citat från: Ville Vessla skrivet 20 augusti 2007, 17:13:00Citat från: humlan57 skrivet 20 augusti 2007, 13:46:45Hört på CNBC Europe. Idag står utvecklings-marknaderna för 30% av världens BNP, med en tillväxttakt på 5%/år. Så inom 4 år, är deras ekonomier större än västvärldens!!! Vem hade kunnat tro det, för bara 10 år sedan!? Den rika västvärlden... Blir Vi den fattiga västvärlden nu? mvh humlan.Hur är det med procenten, om världs-BNP är 100 så blir utvecklingsmarknadens andel 30. Växer dom 5% per år är dom uppe i 36,5 om 4 år.Växer inte väst något så är det 36,5 mot 70 då vilket ger 34,2%.Jaha, Du tror dom menade så..., ja kanske, men jag fattade det som deras andel av hela BNP växte med 5%/år.., 30-35-40 o.s.v. Jag ska inte påstå att jag fattade rätt, men som Du tolkar det, blir det lågt istället, med de tillväxtsiffror som Kina, Indien, Brasilien m.fl uppvisar. Med tanke på att "dom" står för 4/5 av befolkningen + att dom startat från låga nivåer, så verkar ca 1%/år (som Du menar) ännu mer fel.mvh humlan.
Citat från: Raffen skrivet 20 augusti 2007, 18:40:22Citat från: humlan57 skrivet 18 augusti 2007, 20:09:14Bara dom inte bygger på historik så, för dom tekniska anlyserna har ju visat sig vara mer eller mindre föråldrade. Nåt som finns att läsa tidigare i den här tråden, å som var en av orsakerna till den röra som slutade med "lånekaos" i USA. Själv håller jag mig till företags reella verklighet, eller vanlig enkel "tillgång å efterfrågan", nåt som sen urminnes tider alltid har styrt handeln... Garanterat minst lika säkert som nåt annat, det visar t.ex alla experters användande av all möjlig data å statestik.., inte fan är dom nåt bättre å förutspå aktiers uppgångar för det. Vore dom det, så skulle ju varenda en av dom, vara mångmiljonärer i dag mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 18 augusti 2007, 20:09:14
Jag lämnar det ovan därhän, kan inte få tag på nån mer info om det just nu, men kan inte låta bli att tycka att 1%/år i ökning, när det gäller 80% av befolkningen verkar lite. mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 21 augusti 2007, 12:50:18Jag lämnar det ovan därhän, kan inte få tag på nån mer info om det just nu, men kan inte låta bli att tycka att 1%/år i ökning, när det gäller 80% av befolkningen verkar lite. mvh humlan.Ökningen i deras ekonomier är väl ändå 5% i mina tolkningar av dom siffror vi diskuterat.Om det är lite eller mycket vet jag inte, mycket för ett västland i alla fall.
Hej Humlan! Ja du kan mkt väl ha rätt i det du säger, men vad gäller den tekniska analysen så finns ju en historik och en pågående kontinurlig påbyggnad av all världens börser (inkl tillväxtmarknaderna) så jag tror att den fångar upp det mesta i statistiken. Sen är det ju ett faktum att USA:s ekonomi och utveckling styr oerhört mkt av övrig världsekonomi, kanske t.om ibland märkligt mkt tycker man, så det går inte att komma ifrån att USA är stort när det gäller den biten.Mvh Raffen.