Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...  (läst 42735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #15 skrivet: 15 juni 2007, 07:40:53 »
Även jag går med öppna ögon in i den analkande världsomspännande lågkonjukturen, jag kommer att svära åt min dumma placering av sparandet inom ett par år när alla börser fallit med sisådär 60%.
Jag vet det, ni vet det, men vem gör nÃ¥got Ã¥t det, vi är alla för rädda att missa de sista 10% uppgÃ¥ng som KANSKE kommer innan raset!  ;)

Kedjebrevet kommer än en gång att ha fungerat för de kapitalister som kan sin sak, på bekostnad av småsparare som mig som får stå mitt kast, nåväl, om sisådär 10-12 år har mina besparingar än en gång återhämtat sig och visar kanske på plus, bara hoppas man själv hänger med fortfarande!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #16 skrivet: 15 juni 2007, 09:37:06 »
Om man har en slant över kan man ju ocksÃ¥ leva upp pengarna, sälja de aktier och foder man har ha kul sÃ¥ länge pengarna räcker.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #17 skrivet: 15 juni 2007, 11:09:54 »
Själv har jag sÃ¥lt av det mesta av innehavet, och placerat om mina fonder  och ppm fonderna till räntefonder dÃ¥ jag tror att en större nedgÃ¥ng kommer inom en inte allt för lÃ¥ng tid. Och dom sista % av den ev uppgÃ¥ngen kan jag vara utan bättre att säkra upp den vinst man redan har efter dom sista Ã¥rens makalösa uppgÃ¥ng. Men! det är min personliga Ã¥sikt sen om jag har rätt lär visa sig. Men det kan va dyrt att snika efter dom sista %.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #18 skrivet: 15 juni 2007, 14:11:31 »
Tror inte det finns nåt rätt eller fel, det är en helt annan världsekonomi än för bara nåt år sedan. Just dom där historiska anlyserna, manar man inte går att använda sig av längre, då världsekonomin så drastiskt förändrats. Betänk t.ex att i Kina finns numera över 300 milj människor med samma köpkraft som medelsvensson eller högre. Bara det är ett helt EU eller ett helt USA, som inte finns med i historiken..., som inte fanns med i nån ekonomi alls för några år sedan. Sen har vi Brasilien, som i år verkligen fått fart på tillväxten, å nu övertagit den ledande rollen efter Mexico, som saktat ner p.g.a den starka kopplingen till, å beroendet av USA. Ryssland å många andra öststater går åxå bra, men med risk för överhettnig, utom Ryssland, dom verkar klara sig bra. Tror faktiskt att i Ryssland försökar man göra allt för att hålla ett bra företagsklimat för utländska investerare, å inte äventyra nåt före valet längre fram. Stora delar av Asien går åxå bra, problemet är Kinas inhemska marknad. Den kan spricka om politikerna inte får stopp på den bubbla som raskt är på väg att bildas där. Så ser jag på delar av världsekonomin..., alltså min egen åsikt, grundat på vad jag läst, sett å hört. Nu söker jag efter en fond som inriktat sig på förnybarenergi å jordbruksprodukter, men det verkar man inte tänkt på att ta fram...

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #19 skrivet: 15 juni 2007, 14:18:15 »
Du har säkert i rätt i din analys, men det spelar ingen roll när rädslan och hysterin sprider sig, medgången påverkar alla länders ekonomi och även starka företag kommer att få stryka på foten när deras marknadsvärde dalar, minns bara ericsson för några år sedan, ett så sålitt företag som det var rasade på några månader till ruinens brant p.g.a. folkets rädsla och dumdristiga handlingar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #20 skrivet: 15 juni 2007, 15:01:13 »
Du har säkert i rätt i din analys, men det spelar ingen roll när rädslan och hysterin sprider sig, medgången påverkar alla länders ekonomi och även starka företag kommer att få stryka på foten när deras marknadsvärde dalar, minns bara ericsson för några år sedan, ett så sålitt företag som det var rasade på några månader till ruinens brant p.g.a. folkets rädsla och dumdristiga handlingar.

Jamen den typen av nergÃ¥ng brukar vara snabbt övergÃ¥ende, se t.ex maj ifjol. Men det gäller att ha is i magen, för rasen brukar dÃ¥ bli sÃ¥ snabba att man inte hinner med att sälja dÃ¥. Själv brukar jag parera sÃ¥nt, med ett köp efter storleken pÃ¥ raset. Att jag skulle fÃ¥ mer rätt än andra, tror jag inte. Men jag mÃ¥ste ju uttrycka Ã¥sikter efter vad jag själv ser i världsekonomi, även om det inte överenstämmer med hur andra tolkar den. Jo förresten, alldeles nyss pÃ¥ Bloomberg, sÃ¥ var det igen snack om att man (USA) mÃ¥ste se pÃ¥ ekonomin pÃ¥ annat sätt. Det finns numera tvÃ¥ nya stora ekonomier (Indien, Kina) som mÃ¥ste tas hänsyn till, när dom ser pÃ¥ sin egen framtid... Ã… det är den typen av resonomang jag grundar mina egna Ã¥sikter pÃ¥.... Nya stora ekonomier som tillsammans med västvärlden har ett ömsesidigt beroende, nÃ¥t som aldrig tidigare funnits. Men Vi fÃ¥r se.., kul är det i vart fall att följa utvecklingen, hur det än gÃ¥r. Jag täker dÃ¥ inte förorena nÃ¥t vattendrag, om jag har fel  ;D ;) 

mvh humlan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #21 skrivet: 15 juni 2007, 20:18:11 »
Det här påminner mig om experimentet med blomman:

Man satte någon form av detektorer på blommornas blad och utefter utslagen från detektorerna så köptes eller sålds aktier på börsen (i experimentet så handlade det om låtsashandel). Lyckades blomman öka aktiekapitalet blev den belönad med vatten, otroligt nog så överträffade blomman både ledande aktiemäklare och OMX-index efter ett tag.

Tro det om ni vill... :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #22 skrivet: 15 juni 2007, 23:06:33 »
Själv har jag sÃ¥lt av det mesta av innehavet, och placerat om mina fonder  och ppm fonderna till räntefonder dÃ¥ jag tror att en större nedgÃ¥ng kommer inom en inte allt för lÃ¥ng tid. Och dom sista % av den ev uppgÃ¥ngen kan jag vara utan bättre att säkra upp den vinst man redan har efter dom sista Ã¥rens makalösa uppgÃ¥ng. Men! det är min personliga Ã¥sikt sen om jag har rätt lär visa sig. Men det kan va dyrt att snika efter dom sista %.

Oerhört sund och klok uppfattning och strategi du har Skalman, instämmer själv också med denna uppfattning fullt ut, och jag är helt övertygad om att du kommer att få helt rätt.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #23 skrivet: 15 juni 2007, 23:22:48 »
Tror inte det finns nåt rätt eller fel, det är en helt annan världsekonomi än för bara nåt år sedan. Just dom där historiska anlyserna, manar man inte går att använda sig av längre, då världsekonomin så drastiskt förändrats. Betänk t.ex att i Kina finns numera över 300 milj människor med samma köpkraft som medelsvensson eller högre. Bara det är ett helt EU eller ett helt USA, som inte finns med i historiken..., som inte fanns med i nån ekonomi alls för några år sedan. Sen har vi Brasilien, som i år verkligen fått fart på tillväxten, å nu övertagit den ledande rollen efter Mexico, som saktat ner p.g.a den starka kopplingen till, å beroendet av USA. Ryssland å många andra öststater går åxå bra, men med risk för överhettnig, utom Ryssland, dom verkar klara sig bra. Tror faktiskt att i Ryssland försökar man göra allt för att hålla ett bra företagsklimat för utländska investerare, å inte äventyra nåt före valet längre fram. Stora delar av Asien går åxå bra, problemet är Kinas inhemska marknad. Den kan spricka om politikerna inte får stopp på den bubbla som raskt är på väg att bildas där. Så ser jag på delar av världsekonomin..., alltså min egen åsikt, grundat på vad jag läst, sett å hört. Nu söker jag efter en fond som inriktat sig på förnybarenergi å jordbruksprodukter, men det verkar man inte tänkt på att ta fram...
mvh humlan.

Ditt resonemang om nya och större ekonomier Humlan (Kina bl.a vilket du iof har helt rätt i) kan väl endast så vitt jag förstår innebära att det blir en än värre dramatik i en allt större del av världen den dag luften går ur och raset börjar på allvar, och förmodligen också med betydligt större och långvarigare konsekvenser för världekonomin som helhet än som har varit fallet tidigare.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #24 skrivet: 16 juni 2007, 11:35:28 »
Tror inte det finns nåt rätt eller fel, det är en helt annan världsekonomi än för bara nåt år sedan. Just dom där historiska anlyserna, manar man inte går att använda sig av längre, då världsekonomin så drastiskt förändrats. Betänk t.ex att i Kina finns numera över 300 milj människor med samma köpkraft som medelsvensson eller högre. Bara det är ett helt EU eller ett helt USA, som inte finns med i historiken..., som inte fanns med i nån ekonomi alls för några år sedan. Sen har vi Brasilien, som i år verkligen fått fart på tillväxten, å nu övertagit den ledande rollen efter Mexico, som saktat ner p.g.a den starka kopplingen till, å beroendet av USA. Ryssland å många andra öststater går åxå bra, men med risk för överhettnig, utom Ryssland, dom verkar klara sig bra. Tror faktiskt att i Ryssland försökar man göra allt för att hålla ett bra företagsklimat för utländska investerare, å inte äventyra nåt före valet längre fram. Stora delar av Asien går åxå bra, problemet är Kinas inhemska marknad. Den kan spricka om politikerna inte får stopp på den bubbla som raskt är på väg att bildas där. Så ser jag på delar av världsekonomin..., alltså min egen åsikt, grundat på vad jag läst, sett å hört. Nu söker jag efter en fond som inriktat sig på förnybarenergi å jordbruksprodukter, men det verkar man inte tänkt på att ta fram...
mvh humlan.

Ditt resonemang om nya och större ekonomier Humlan (Kina bl.a vilket du iof har helt rätt i) kan väl endast så vitt jag förstår innebära att det blir en än värre dramatik i en allt större del av världen den dag luften går ur och raset börjar på allvar, och förmodligen också med betydligt större och långvarigare konsekvenser för världekonomin som helhet än som har varit fallet tidigare.

Mvh Raffen.

Du heter väl möjligen inte Jonas Lindmark Ã¥ jobbar pÃ¥ Mornngstar  ;D Han ser Ã¥xÃ¥ allting i nattsvart, alla dagar Ã¥ret om  :o Du är pessimist, själv är jag obotlig optimist Ã¥ ser möjligheter, inte risker Ã¥ hot. Jag har kul nu, Ã¥ kommer att ha det om det rasar Ã¥xÃ¥. Jag har mitt pÃ¥ det torra, sÃ¥ jag fortsätter min lek Ã¥ spelar vidare efter det jag tror kommer att hända. Sen är det inte mitt pÃ¥hitt med dom nya ekonomierna, det är vad som sägs av experter jag Ã¥terger.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #25 skrivet: 16 juni 2007, 11:39:18 »
Det här påminner mig om experimentet med blomman:

Man satte någon form av detektorer på blommornas blad och utefter utslagen från detektorerna så köptes eller sålds aktier på börsen (i experimentet så handlade det om låtsashandel). Lyckades blomman öka aktiekapitalet blev den belönad med vatten, otroligt nog så överträffade blomman både ledande aktiemäklare och OMX-index efter ett tag.

Tro det om ni vill... :D

Säkert helt sant! Man har ju konstaterat, att de sk experterna inte är ett dugg bättre att förutsäga aktiekurser, än oss vanliga Svenssons. Dom är bara jäkligt bra på att tala om varför det gick som det gick, i efterhand ;D Nergångar är dom lite bättre på, men det kanske beror på att dom alltid tjatar om dem, så nångång får dom ju såklart rätt.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #26 skrivet: 02 juli 2007, 12:18:23 »
Det blev en hyfsad mÃ¥ndslön i Juni, trots dollar-raset, nÃ¥gra tusen bättre än A-kassa  Thumbsup Bättre än jag räknat med, sÃ¥ jag är nöjd....

mvh humlan.
« Senast ändrad: 02 juli 2007, 12:19:58 av humlan57 »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #27 skrivet: 02 juli 2007, 19:00:31 »
Det är bra Humlan att du är nöjd! Det kommer nog att bli en ryckig och turbulent börs under den närmaste tiden, det är ju alltid så i slutskedet av en längre tids uppgång, och faktum är nog att börsen faktiskt skall upp ett stycke till, och fömodligen sker detta under juli och möjligtvis augusti mån innan den större nedgången kommer att ta vid och korrigera ned indexen ganska rejält.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #28 skrivet: 02 juli 2007, 19:41:10 »
Det blev en hyfsad mÃ¥ndslön i Juni, trots dollar-raset, nÃ¥gra tusen bättre än A-kassa  Thumbsup Bättre än jag räknat med, sÃ¥ jag är nöjd....

mvh humlan.

Humlan har du nÃ¥tt tips vad man ska lägga PPM pengarna i för fonder  ;)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #29 skrivet: 02 juli 2007, 19:47:09 »
Jag har varit med länge på aktiemarknaden, innan text TV fanns tex. Man köpte Svenskan eller DN på Söndag för att kolla hur det gick! Det var en jobbar granne som fick mig att börja.

Man ska va ödmjuk, kring vad som kan hända!
Ex jag sålde en hoper Eriksson för 140:-/st, skattade för vinsten, köpte tillbaka dom ( i panik) för 144:- dom skulle ju till himmelen enligt ALLA experter!!
Jag var en idiot sett i backspegeln  börsvärdet var över 1400 miljarder, hur mÃ¥nga ggr som helst över omsättningen för att inte tala om vinsten.

Sen hade jag is i magen hela vägen ned (som man ska ha enligt ALLA experter), deltog i nyemissionen för 3:70. Jag sålde 1000/år för att kvitta mot andra vinster. Men några år blev det rent förlustavdrag som inte ger full avdragsrätt mot om man samtidigt har vinster!

Men som tröst har jag sålt en del "tiotaggare" också, så jag klagar inte.

Börsen ska nog upp, enorma mängder kapital flyter omkring.
MEN när det är som ljusast, kan man va säker på att regnet kommer snart.
När "löpen" Ã¥terigen handlar om ... HUR DU BLIR RIK PÃ… AKTIER!  Lova att ni säljer snabbt som ögat.
Det är en helt säker indikator för börsras. Klockrent vid IT-raset.

I början av en uppgång ska man satsa på kvalitet. I slutet på en uppgångsfas kan man satsa på högrisk, det blåses upp pga av mängden pengar som finns i systemet. Men man ska ha tur och hinna "ur" i tid.

Jag har för övrigt 1000 Diamyd dom störtdök, pga en misslyckad studie. Då kan man hålla sig för skratt!! halverad kurs på några dagar, lite mer än så tom.

Men som nån sa, det är ju bara pengar...


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!