0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Partiell förångning passar inte på mitt system, jag har Lesol 3AR med selektiv lazerplate där slingor går uppåt/neråt. Det blir böjar där vätska står kvar, risk för att glykolen far illa av det. Jag blev avrådd av leverantören.Har ju faktiskt skaffat pool. Visserligen bara på 6500 liter, men ändå. Varmvatten kommer det att gå åt.Jag får nog satsa på en magnetventil som dras av en utgång på reglercentralen när ett visst värde uppnåtts i tanken, antingen för att släppa ut varmvatten eller för att växla in flödet från solfångaren mot en kylkrets. Billigast att installera blir nog varmvattenavtappning. 2000 för en reglercentral och 500 för en magnetventil minus vad jag kan få för den gamla Steca 0301:an. Fast då kan jag ju installera en SYR förstås. GRUBBEL. MVH/Gano
Håller med .. en granne har samma system och det gick i kok första sommaren, glykol hela källaren och nu har han knappt nån effekt kvar. Hur kul kan det va.Nu har han jobbat i 2 år att skiten ska ner för det fungerar inte. Det är så det går när man är på mässor och tror på guld och gröna skogar./Bosse
Citat från: jompaa skrivet 11 juni 2007, 23:42:35Håller med .. en granne har samma system och det gick i kok första sommaren, glykol hela källaren och nu har han knappt nån effekt kvar. Hur kul kan det va.Nu har han jobbat i 2 år att skiten ska ner för det fungerar inte. Det är så det går när man är på mässor och tror på guld och gröna skogar./BosseVad menar du med ingen effekt kvar ? Gick något sönder ? Mitt system gick i kok förra sommaren med vätska på golvet som resultat (uppsamlingskärl med för liten volym....). Eftersom jag har Lesol 5AR solfångare så fungerar inte partiell förångning hos mig heller, eftersom slingorna "går upp och ner" i solfångaren. Däremot så verkar det som om SYR-ventilen som jag monterade efter koket förra sommaren fungerar. Den senaste veckan har inte bottentempen i acken kommit över 97° pga att SYR:en har "smådumpat" VV till golvbrunnen. Nu har jag inte glykol i mitt system utan någon form av "miljövänlig" vätska (Lesol solfångarvätska) som blandas 50/50 med vatten och har glycerol som bas.
Vattnet är kolsvart så jag misstänker det har fällt ut och blivit någon beläggning i fångarna, han får då inte ut nå värme direkt numer. Det är väl samma vätska då för den var rosafärgad./Bosse