Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ nödkylning ?  (läst 10936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förslag på nödkylning ?
« skrivet: 11 juni 2007, 10:23:54 »
Hej.

Hur ser det bästa systemet ut för att dumpa överskottsvärme när tankarna är fyllda ? De nyare plana solfångarna med selektiv yta och heatpipe vakuumrören är ju ganska "aggressiva" och ligger så högt i stagnationstemp att systemen lätt blåser en vanlig säkerhetsventil på 9 eller 10 bar. Jag har själv börjat fundera lite runt detta för att få en extra säkerhet och att bespara solfångaren/glykolblandningen från de allra högsta temperaturerna.

-Ska man köra ut värmebärarvätskan i en kylslinga utomhus ? (då slipper man vattenräkningarna)

-Ska man dumpa varmvatten ? (lite högre kostnad för vatten)

-Vad blir den billigaste lösningen och hur kopplar man in det (styr/reglerutrustning) ?

Jag har kommit så långt att jag måste byta reglercentralen, en Steca TR0301 har bara en utgång.

MVH/Gano
 
2 luft/luftvärmepumpar och solfångare. 4 i familjen, 125 kvm villa.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2007, 11:05:23 »
Hej1
Jag löste dett med att bygga en anslutning frÃ¥n avluftningen pÃ¥ min vedpanna till bottenanslutningen pÃ¥ tekniktanken med en magnetventil som manövreras frÃ¥n utgÃ¥ng 2 pÃ¥ steca 0603, detta gör att jag har 270 l vatten som jag fÃ¥r in till botten pÃ¥ tekniktanken, och när tempen har fallit sÃ¥ stänger manöverventilen, det är samma magnetventil som jag använd till att spola varmvatten i avloppet med. Sedan har jag hängt upp dragluckan pÃ¥ pannan, följande morgon har jag ca 35° i min vedpanna och detta har räckt för mig hitintils.  ^-^
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2007, 12:53:45 »
hej
skaffa pool  ;D


Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2007, 14:30:21 »
Jag har efter "vissa" erfarenheter förra sommaren monterat en SYR-ventil som hämtar sitt vatten mellan övre och undre VV-slingan och "dumpar" det i golvbrunnen.

Känns lite fel men vad skall man hitta på när bottentempen i acken börjar närma sig koktemp i en acktank på 1800 liter. Igår em var det 98° i toppen och 97° i botten men då hade det "läckt" VV via SYR-ventilen en stor del av dagen.
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2007, 15:12:18 »
Jag vet ju inte vad du har för fångare Onag men jag gör ingenting för det sköter systemet själv när det händer med partiell förångning.
Har sfinx rör och anpassat tryckkärl för vätskan i systemet.
Det stänger helt av sig självt när tempen når 95° i botten på acctanken.
Kontrollera hur mycket ditt system är i volym och jämför det med ditt tryckkärl.
Det är av vikt att förtrycket i blÃ¥san i tryckkärlet kontrolleras Ã¥rligen och fylls med rätt lyfttryck för att detta ska fungera. Informationen följde väl med när du installerade systemet. Vanligt vis 1 bar + höjdskillnaden i meter/0,1 bar  :,v(
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2007, 15:58:47 »
Har inte fått igång mitt system än men det blir i slutet av veckan.
Jag har satt en värme växlare på brinevätskan.
När tankarna närmar sig ca 80 grader i botten så manörerar en tre vägare så att sol slingan går mot jordslingan.
Förhoppningsvis skall detta fungera och då slår man två flugor på smällen.
Man kyler fångarna och på köpet kan man höja tempen i backen någon grad till vintern.
Förhoppningsvis kan jag testa detta om några dagar.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2007, 16:05:32 »
Hej!
Ni som använder partiell förÃ¥ngning, hur ofta kollar ni ph pÃ¥ glykolblandningen.  Sc:,h
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Onag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2007, 17:08:33 »
Partiell förångning passar inte på mitt system, jag har Lesol 3AR med selektiv lazerplate där slingor går uppåt/neråt. Det blir böjar där vätska står kvar, risk för att glykolen far illa av det. Jag blev avrådd av leverantören.

Har ju faktiskt skaffat pool. Visserligen bara på 6500 liter, men ändå. Varmvatten kommer det att gå åt.

Jag fÃ¥r nog satsa pÃ¥ en magnetventil som dras av en utgÃ¥ng pÃ¥ reglercentralen när ett visst värde uppnÃ¥tts i tanken, antingen för att släppa ut varmvatten eller för att växla in flödet frÃ¥n solfÃ¥ngaren mot en kylkrets. Billigast att installera blir nog varmvattenavtappning. 2000 för en reglercentral och 500 för en magnetventil minus vad jag kan fÃ¥ för den gamla Steca 0301:an. Fast dÃ¥ kan jag ju installera en SYR förstÃ¥s. GRUBBEL.  ???

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar och solfångare. 4 i familjen, 125 kvm villa.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #8 skrivet: 11 juni 2007, 22:48:36 »
hej
6500 lite bör väl räcka ett bra tag som nödkylning ....dom litrarna e väl knappast tok isolerade i alla fall

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #9 skrivet: 11 juni 2007, 23:42:35 »
Partiell förångning passar inte på mitt system, jag har Lesol 3AR med selektiv lazerplate där slingor går uppåt/neråt. Det blir böjar där vätska står kvar, risk för att glykolen far illa av det. Jag blev avrådd av leverantören.

Har ju faktiskt skaffat pool. Visserligen bara på 6500 liter, men ändå. Varmvatten kommer det att gå åt.

Jag fÃ¥r nog satsa pÃ¥ en magnetventil som dras av en utgÃ¥ng pÃ¥ reglercentralen när ett visst värde uppnÃ¥tts i tanken, antingen för att släppa ut varmvatten eller för att växla in flödet frÃ¥n solfÃ¥ngaren mot en kylkrets. Billigast att installera blir nog varmvattenavtappning. 2000 för en reglercentral och 500 för en magnetventil minus vad jag kan fÃ¥ för den gamla Steca 0301:an. Fast dÃ¥ kan jag ju installera en SYR förstÃ¥s. GRUBBEL.  ???

MVH/Gano

Håller med .. en granne har samma system och det gick i kok första sommaren, glykol hela källaren och nu har han knappt nån effekt kvar. Hur kul kan det va.
Nu har han jobbat i 2 år att skiten ska ner för det fungerar inte. Det är så det går när man är på mässor och tror på guld och gröna skogar.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2007, 08:44:50 »
Håller med .. en granne har samma system och det gick i kok första sommaren, glykol hela källaren och nu har han knappt nån effekt kvar. Hur kul kan det va.
Nu har han jobbat i 2 år att skiten ska ner för det fungerar inte. Det är så det går när man är på mässor och tror på guld och gröna skogar.
/Bosse

Vad menar du med ingen effekt kvar ? Gick något sönder ?

Mitt system gick i kok förra sommaren med vätska på golvet som resultat (uppsamlingskärl med för liten volym....). Eftersom jag har Lesol 5AR solfångare så fungerar inte partiell förångning hos mig heller, eftersom slingorna "går upp och ner" i solfångaren. Däremot så verkar det som om SYR-ventilen som jag monterade efter koket förra sommaren fungerar. Den senaste veckan har inte bottentempen i acken kommit över 97° pga att SYR:en har "smådumpat" VV till golvbrunnen. Nu har jag inte glykol i mitt system utan någon form av "miljövänlig" vätska (Lesol solfångarvätska) som blandas 50/50 med vatten och har glycerol som bas.
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad Onag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2007, 09:21:50 »
Hej Roli.

Har kollat bl a på Rinkaby. Vad för slags SYR ska man köpa? Jag hade tänkt att placera den så att den dumpar outspätt kommunalt varmvatten (95-gradigt) direkt ur toppen på varmvattenberedaren.

Fasen också, jag kom att tänka på att det satt en SYR i botten på min gamla beredare. Tänk om man hade tänkt på det då...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar och solfångare. 4 i familjen, 125 kvm villa.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #12 skrivet: 12 juni 2007, 10:24:22 »
Jag köpte min SYR på Rinkaby (den "billigare") som är avsedd för kommunalt vatten. Min är inkopplad så att den hämtar vatten mellan den övre och nedre slingan i acken. Dvs när den "dumpar" VV så tar den bara uppvärmt vatten från den nedre slingan, kyler botten på tanken. Själva givaren monterade jag i den nedersta elpatronsuttaget (finns tre på olika nivåer) som sitter i min ack med hjälp av en övergång R50/R15 om jag minns rätt.
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #13 skrivet: 12 juni 2007, 11:13:31 »
Håller med .. en granne har samma system och det gick i kok första sommaren, glykol hela källaren och nu har han knappt nån effekt kvar. Hur kul kan det va.
Nu har han jobbat i 2 år att skiten ska ner för det fungerar inte. Det är så det går när man är på mässor och tror på guld och gröna skogar.
/Bosse

Vad menar du med ingen effekt kvar ? Gick något sönder ?

Mitt system gick i kok förra sommaren med vätska på golvet som resultat (uppsamlingskärl med för liten volym....). Eftersom jag har Lesol 5AR solfångare så fungerar inte partiell förångning hos mig heller, eftersom slingorna "går upp och ner" i solfångaren. Däremot så verkar det som om SYR-ventilen som jag monterade efter koket förra sommaren fungerar. Den senaste veckan har inte bottentempen i acken kommit över 97° pga att SYR:en har "smådumpat" VV till golvbrunnen. Nu har jag inte glykol i mitt system utan någon form av "miljövänlig" vätska (Lesol solfångarvätska) som blandas 50/50 med vatten och har glycerol som bas.

Vattnet är kolsvart så jag misstänker det har fällt ut och blivit någon beläggning i fångarna, han får då inte ut nå värme direkt numer. Det är väl samma vätska då för den var rosafärgad.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på nödkylning ?
« Svar #14 skrivet: 12 juni 2007, 12:23:51 »

Vattnet är kolsvart så jag misstänker det har fällt ut och blivit någon beläggning i fångarna, han får då inte ut nå värme direkt numer. Det är väl samma vätska då för den var rosafärgad.
/Bosse

Rosafärgad, låter som Tycofor vätska vilket inte är det som jag har i mitt system. Min vätska är nästan genomskinlig och stelnar vid temperaturer under -15 men ger ingen sprängning (volymökning) vid frysning.

Frågan är istället hur bra mår vätskan av att utsättas för kokning..... Min har gjort det två gånger. Fördärvar det frostskyddet eller kan den bli aggresiv mot rör, kopplingar eller annat material i systemet ????
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!