0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: jompaa skrivet 12 juni 2007, 11:13:31Vattnet är kolsvart så jag misstänker det har fällt ut och blivit någon beläggning i fångarna, han får då inte ut nå värme direkt numer. Det är väl samma vätska då för den var rosafärgad./BosseRosafärgad, låter som Tycofor vätska vilket inte är det som jag har i mitt system. Min vätska är nästan genomskinlig och stelnar vid temperaturer under -15 men ger ingen sprängning (volymökning) vid frysning.Frågan är istället hur bra mår vätskan av att utsättas för kokning..... Min har gjort det två gånger. Fördärvar det frostskyddet eller kan den bli aggresiv mot rör, kopplingar eller annat material i systemet ?
Vattnet är kolsvart så jag misstänker det har fällt ut och blivit någon beläggning i fångarna, han får då inte ut nå värme direkt numer. Det är väl samma vätska då för den var rosafärgad./Bosse
Citat från: roli skrivet 12 juni 2007, 12:23:51Citat från: jompaa skrivet 12 juni 2007, 11:13:31Vattnet är kolsvart så jag misstänker det har fällt ut och blivit någon beläggning i fångarna, han får då inte ut nå värme direkt numer. Det är väl samma vätska då för den var rosafärgad./BosseRosafärgad, låter som Tycofor vätska vilket inte är det som jag har i mitt system. Min vätska är nästan genomskinlig och stelnar vid temperaturer under -15 men ger ingen sprängning (volymökning) vid frysning.Frågan är istället hur bra mår vätskan av att utsättas för kokning..... Min har gjort det två gånger. Fördärvar det frostskyddet eller kan den bli aggresiv mot rör, kopplingar eller annat material i systemet ?Det försämrar dom värmebärande egenskaperna, ännu en anledning att undvika höga temperaturer å PF lösningen (partiell förångning) Hur frostskyddet försämras vet jag inte, men med tanke på att nästan ingen ifrågasätter det i en bilmotor, så tror jag inte det påverkas så mycket, att risken finns att det skulle frysa sönder. En extra tank, eller nån simpel lösning, som en gammal kylare från en bil, monterad utomhus, ev med tillhörande fläkt som blåser samtidigt...mvh humlan.
... Jag slipper krångla med reduktion av solfångaryta, vilket förmodligen gör att hela systemet blir effektivare med en högre täckningsgrad.
Citat från: Gano skrivet 01 augusti 2007, 09:40:17... Jag slipper krångla med reduktion av solfångaryta, vilket förmodligen gör att hela systemet blir effektivare med en högre täckningsgrad.Du får högre täckningsgrad på vv men solfångarna får lägre täckningsgrad, iom att du inte behöver skugga dem längre Men alvarligt talat. SYR-ventil måste vara idealiskt när man inte kan/vill använda sig av partiell förångning som skydd. Skönt att veta att det funkar eller hur?mvh
Helt riktigt, täckningsgraden på varmvattnet blir nog högre, men verkningsgraden på solfångarna blir ju sämre.
För första gången på länge fick jag bevisat för mej att SYR-ventilen jobbar på rätt sätt.